Drawing Lots

recensie Drawing Lots

Waardering: 4 uit 5.

De dramafilm Drawing Lots gaat over een kustplaatsje, waar bij een flatgebouw een machtsstrijd tussen haar bewoners ontstaat. Iedereen begluurt elkaar! Wat wij van Drawing Lots vinden, lees je in onze recensie.

In een kustplaatsje dienen een flatgebouw en een binnenplaats een belangrijke rol bij een machtsstrijd. Namelijk die tussen bewoners, die nogal verschillen van elkaar. Een elektrische gitarist, tieners met onbeantwoorde liefde, een klassiek violist die een midlifecrisis heeft en een voormalig misdadiger, die net uit de gevangenis is. Intriges en spanningen ontstaan, mede ook doordat iedereen elkaar begluurt.

Twee regisseurs zijn er betrokken geweest bij het maken van Drawing Lots: Zaza Khalvashi en zijn dochter Tamta Khalvashi, die de film heeft afgerond na het overlijden van haar vader. Een prachtig geschoten zwart-wit film die enerzijds polarisatie laat zien, maar anderzijds ook verbroedering. De strakke cameravoering draagt dar aan bij. Iedereen zit in zijn of haar eigen hokje en soms komen ze er uit om samen te komen op het binnenplein.

Ik wil ook wel wonen op zo een binnenplein, waar levendigheid de boventoon voert. De film heeft een fijne, kalme sfeer (ergens moest ik wat sfeer betreft denken aan El Perro Que No Calla), met vleugjes luchtigheid, drama, hoop en erotiek. Eigenlijk komt de film heel alledaags en menselijk over. Als kijker bevindt je jezelf in het midden van deze groep mensen. De makers nemen daarbij de tijd om het verhaal uiteen te zetten. Het lijkt een contextloos verhaal, maar als je door de bomen heen kijkt, kun je het bos echt wel zien. Zolang je er maar voor open staat. Oh, en die viool is ook zo mooi!

Drawing Lots heeft een fijne, kalme sfeer met een verhaal dat in eerste instantie contextloos lijkt. Vleugjes luchtigheid, drama, hoop en erotiek zorgen voor een alledaagse en menselijke film, met een zeer fraaie cameravoering.

Regie: Zaza Khalvashi | Tamta Khalvashi
Cast: Inga Jakhutashvili | Guladi Goguadze | Leila Bibineishvili | Anri Mutidze

Speelduur: 84 minuten