Domestik

recensie Domestik

De dramafilm Domestik gaat over Ramon, die er veel voor over heeft om profwielrenner te worden. Zijn vrouw Charlotte heeft ook een ambitie, en dat is een kind krijgen. Beide lopen door die ambities wel het risico op gezondheidsklachten. Wat wij van Domestik vinden, lees je in onze recensie.

Profwielrenner zijn en ambities hebben is een combinatie die je niet los van elkaar kunt zien. Ramon is ook zo iemand. Hij doet er dan ook alles aan om een topconditie te krijgen. Zijn vrouw Charlotte daarentegen, heeft een ambitie om een kind te krijgen. Beide gaan in ieder geval tot het uiterste, waarbij hun gezondheid uiteindelijk onder druk komt te staan.

Domestik laat precies zien wat een obsessie met een mens kan doen. Aan de ene kant Ramon, maar aan de andere kant Charlotte. Dat obsessieve is perfect verbeeld en tot in perfectie opgebouwd. Door dat obsessieve gedrag is de film zeker als eng te betitelen. Vooral het einde. Brrrrr…

De muziek en de setting spelen hier ook wel een rol in. Opzwepend omgevingslawaai (muziek, hartslag en sex) dat er voor zorgt dat er constant een spanning in de lucht hangt. De setting is aan de andere kant ook belangrijk, want deze film is het voorbeeld van het weglaten. Het gaat om de personages en niet om de setting. Behalve de fiets en de tent dan, die spelen wel een belangrijke rol.

De film is dan ook schoon te noemen. Geen fratsen, gewoon waar het om draait. Er is geen afleiding in de omgeving. De volle focus gaat uit naar Ramon en Charlotte. Ook de overwegend donkere omgeving speelt daarin een rol. Daardoor gaat je aandacht automatisch uit naar de hoofdpersonen. Naarmate de film vordert speelt de camera ook nog eens met scherpte-diepte. Ook dat past bij de film, want met de gezondheid van beide gaat het ook niet veel beter.

Domestik is een enge film, mede door het obsessieve gedrag van Ramon en Charlotte. Twee mensen met een doel, maar elkaar daardoor uit het oog dreigen te verliezen. En niet alleen elkaar, maar ook zichzelf.

Regie: Adam Sedlák
Cast: Jiří Konvalinka | Miroslav Hanuš | Tereza Hofová
Speelduur: 118 minuten