Dogman

recensie DogmanDe dramafilm Dogman gaat over de hondentrimmer Marcello. Als Simone in het dorp komt maakt de rust plaats voor onrust. Totdat Marcello het zat is. Wat wij van Dogman vinden, lees je in onze recensie.

Marcello is een stille man die honden trimt. Niet in een hele rijke wijk, maar in een vervallen buitenwijk aan de kust. Niets mis mee, want Marcello is goed in zijn werk en hij ligt goed bij de buurt. Als Simone in het dorp komt, maakt de rust plaats voor onrust. Hij is een ex-bokser die verslaafd is aan cocaïne. Daarnaast terroriseert hij de boel. Marcello laat zich te vaak meeslepen in zijn daden. Als Simone een stap te ver gaat, is Marcello er klaar mee. De oplossing? Wraak!

Ingetogen en toch spannend. Dat lijkt haast een onmogelijke combinatie, maar in Dogman lukt dat toch zeer goed. Dat heeft mede te maken met het acteerwerk van Marcello Fonte. Een acteur, die nog bijna nooit had geacteerd. Is dat te merken? Nee, totaal niet. Breekbaar, soms creepy, hard maar ook lief en zorgzaam. Het is dan ook niet voor niets dat hij in Cannes een prijs kreeg voor beste acteur. En dat voor iemand die zo van de straat is geplukt. Chapeau, want dan heb je er als regisseur ook wel oog voor.

De film zelf zit opbouwtechnisch goed in elkaar. Rustig aan beginnen en toewerken naar het einde. De setting past ook helemaal bij het verhaal. Niets hebben en toch wat van het leven proberen te maken. Niet altijd op een eerlijke manier, maar wat moet je anders. De vervallen gebouwen, de grauwe zeelucht en de troosteloosheid op straat tekenen die hopeloosheid.

De persoon waar het om gaat, Marcello, is op alle manieren klein. Naast dat hij zelf maar 1,60 meter is, speelt ook het camerawerk hier op in. Met zijn gestalte lijkt hij het altijd af te leggen tegen de mensen waar hij juist zo goed voor wilt zijn. Hij dient de mensen, zonder er iets voor terug te krijgen. Vaak filmen ze Marcello van boven, maar naarmate de film vordert, filmen ze hem ook van onder. Hierdoor verandert zijn rol, waardoor ze hem groter en belangrijker maken. Precies zoals hij zich voelt.

Dogman is een rauwe film waarin de spanning zich langzaam opbouwt. En dat alles met een acteur die speelt alsof hij al twintig jaar acteert.

Regie: Matteo Garrone
Cast: Marcello Fonte | Alida Baldari Calabria | Nunzia Schiano | Edoardo Pesce