Degas: Passion For Perfection

recensie Degas: Passion For Perfection

De documentaire Degas: Passion For Perfection gaat uiteraard over de kunstenaar Degas. Een begenadigd schilder en beeldhouwer, die altijd naar perfectie streefde. Wat wij van Degas: Passion For Perfection vinden, lees je in onze recensie.

Degas was een man die altijd naar perfectie streefde. Dit deed hij door andere kunstenaars te bestuderen, maar ook constant te experimenteren met nieuwe technieken. Realisme stond daarbij altijd hoog in het vaandel. Omdat hij zo naar perfectie streefde, had Degas vele tekeningen en sculpturen bewaard. Die waren eigenlijk niet bedoeld voor anderen, maar na zijn dood kwam men achter deze grote en onschatbare schat. In de documentaire zien we veel van die kunstwerken voorbij komen, die op een tentoonstelling in het Fitzwilliam Museum in Cambridge te zien zijn.

Degas was een beetje een onbekende voor ons. Natuurlijk, zijn naam kenden we wel, maar we konden geen schilderij van hem opnoemen. En wat blijkt, de man kon niet alleen schilderen, maar ook beeldhouwen. En hoe? Mensenlief. Zowel bij zijn schilderijen als bij zijn beelden gaat hij vaak uit van bewegingen. Paardenraces en danseressen zijn meerdere malen op zijn schilderijen terecht gekomen. En Het Danseresje zullen wij nooit meer vergeten. Prachtig! Heel knap om dat alles te maken, want dat vergt een hoop leerwerk, om al die bewegingen tot in perfectie vast te leggen. Niet voor niets dat de documentaire Degas: Passion For Perfection heet. Altijd maar bezig om zichzelf te perfectioneren.

Overigens heeft Degas één wijze les niet gekregen. Hoe om te gaan met vrouwen. Dat kon hij echt niet. De enige keer dat hij met vrouwen te maken had, dan betaalde hij er ook nog voor. Een huishoudster, modellen en prostituees waren dan ook de enige vrouwen in zijn leven. Eigenlijk had hij naast zijn talent dus ook iets wat het tegenovergestelde was. Leed hij niet gewoon aan het syndroom van asperger, vroegen wij ons af? Of hij spoorde op dat gebied gewoon niet. Kan ook!

Degas: Passion For Perfection is wederom een leerzame documentaire en is nummer twee van de in totaal negen documentaires die deel uitmaken van Arts in Cinema seizoen 2019. Wil je meer weten over de man Degas en zijn kunstwerken? Dan hoef je dus alleen maar deze documentaire te kijken. Zo simpel is het.

Regie: David Bickerstaff
Cast: Trevor Allan Davies |
James Faulkner