Das Schweigende Klassenzimmer

recensie Das Schweigende Klassenzimmer

De waargebeurde dramafilm Das Schweigende Klassenzimmer speelt zich af in 1956, in Oost-Duitsland en gaat over een zwijgende klas. Dit alles naar aanleiding van een revolutie in Hongarije. Wat wij van Das Schweigende Klassenzimmer vinden, lees je in onze recensie.

Het is 11 jaar na WOII en vijf jaar voor de bouw van de Berlijnse muur als Theo en Kurt bij een bioscoop in Oost-Duitsland naar binnen glippen. Daar zien ze beelden over de Hongaarse opstand tegen de Russen. Ze willen de Hongaren steunen en besluiten tijdens de eerstvolgende les twee minuten te zwijgen. Dat zwijgen heeft alleen meer consequenties dan ze van tevoren konden bedenken.

Het verhaal komt uit Duitsland, maar Das Schweigende Klassenzimmer had net zo goed uit Nederland kunnen komen. Wij moesten al tijdens het zien van de film denken aan films als Zwartboek, Soldaat van Oranje en Oorlogswinter. Dat is geen kritiek, maar ook weer niet zo dat we het een topfilm vinden. Het is de structuur die ons aan die films deed denken.

Het komt net wat te gemaakt over voor een waargebeurd verhaal. De film is daar te gestructureerd voor en is het te braaf. Er is geen verrassingselement. Dat vonden wij wel jammer. Uiteraard is het wel een verhaal dat gedeeld mag worden. Duidelijker kan haast niet. Een geschiedenisles die ook wel pijnlijk is. Ook het acteerwerk van enkele acteurs is goed. De minister bijvoorbeeld, die stak er met kop en schouders bovenuit.

Das Schweigende Klassenzimmer kijkt lekker weg en is een goede geschiedenisles. Ietsjes minder braaf was fijn geweest, maar daardoor is het nu voor de meeste mensen wel een toegankelijke film. En daar is uiteraard helemaal niets mis mee, vooral gezien het feit dat het waargebeurd is.

Regie: Lars Kraume
Cast:
Jonas Dassler | Michael del Coco | Lena Klenke | Sina Ebdell