Coming 2 America

recensie Coming 2 America

De komedie Coming 2 America gaat over de terugkeer van Akeem naar Amerika. Het blijkt namelijk dat er een jongeman is die beweert zijn zoon te zijn. Wat wij van Coming 2 America vinden, lees je in onze recensie.

Akeem Joffer is klaar om koning van Zamunda te worden. Er is alleen een ding wat hij nog op moet lossen. Het blijkt namelijk dat er een Amerikaanse jongeman is die beweert zijn zoon te zijn. Akeem keert daarom samen met Semmi terug naar Amerika, waar ze samen ruim dertig jaar eerder ook waren. Is zijn nieuwbaken zoon de redding voor hem, aangezien hij niet door zijn drie dochter mag worden opgevolgd.

Liefst 33 jaar hebben we moeten wachten op de opvolger van Eddie Murphy’s legendarische cultfilm Coming to America. Maar daar is de film dan, genaamd Coming 2 America. Een slimme titel voor een sequel. Ook slim is dat voor deze film dezelfde regisseur is gebruikt als de laatste film waarmee Murphy succes had, Dolemite is My Name. Helaas is dat geen tweede keer gelukt.

Binnen vijf minuten ben je al op de hoogte wat er de afgelopen 30 jaar zo een beetje is gebeurd. De grappen zijn gebleven, maar dit keer geen vrouwonvriendelijke grappen maar flauwe en goed bedoelde politiek correcte grappen. Soms grappig, maar vaak ook niet. Zo is het constant spelen van dubbelrollen zoals in The Nutty Professor bijvoorbeeld niet meer leuk en landen de politiek correcte grappen simpelweg niet. De verwijzingen naar CNN en McDonald’s zijn dan nog wel te behappen.

Licht vermakelijk is het allemaal wel, maar verre van hoogstaand. Het is eerder een soort rip off van The Fresh Prince of Bel-Air. Deze film kostte bijvoorbeeld ook 60 miljoen dollar, daar waar zijn voorganger 28 miljoen dollar kosste. Dat extra geld is met name in de cast – zo draven onder andere Morgan Freeman, Wesley Snipes en James Earl Jones op – en de peperdure filmset gaan zitten. In 1988 een en al grauwheid. Nu is het vooral pracht en praal. Dat is te weinig met zo een simpel verhaal.

Coming 2 America moet het vooral hebben van flauwe en politiek correcte grappen. Dat werkt soms, maar vaker niet. Verwacht vooral veel pracht en praal in deze toch wel simpele maar ook licht vermakelijke sequel.

Regie: Craig Brewer
Cast: Eddie Murphy | Arsenio Hall | Jermaine Fowler
Speelduur: 108 minuten