Cobain

recensie Cobain

De dramafilm Cobain gaat over de vijftienjarige Cobain. Hij wil hoe dan ook zorg dragen voor zijn verslaafde en zwangere moeder. Wat wij van Cobain vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

De vijftijnjarige Cobain komt in een nieuw pleeggezin terecht, maar wil daar helemaal niet zijn. Het enige wat hij wil is voor zijn hoogzwangere maar ook verslaafde moeder zorgen. Hij loopt weg bij zijn pleeggezin en gaat actie ondernemen. Maar wat haalt hij er zelf uit?

Dit soort films willen we elke week wel zien. We hebben nog steeds kriebels in de buik, zo goed vinden we Cobain. We waren al verliefd op de Nederlandse film, maar inmiddels houden we, mede door deze film, van de Nederlandse film. Het is dan ook een pareltje waarvan er niet veel gemaakt worden in het jaar. Eerlijk is eerlijk, de stijl moet je liggen, maar dit is precies onze stijl van film waar we van houden. Drama met weinig opsmuk.

De manier van filmen ligt ons ook wel. De hoofdpersonages doen er toe, en die krijgen de volle focus. De omgeving is daarbij wederom niet van belang. Dat zagen we ook al in Waldstille, die qua manier van filmen, verhaallijn en pure emoties ook wel vergelijkbaar is. Daarnaast is het zo fijn als je acteurs en actrices ziet die nog lekker blue zijn. Die niet zo bekend zijn en daardoor net wat meer kunnen overtuigen dan een gevestigde orde, omdat je ze al kent. En Bas Keizer overtuigt ons volledig. Een breekbare rol, maar toch nog steeds de uitspattingen van een tiener. Ondanks dat hij degene is die moet zorgen voor zijn moeder, in plaats van andersom. Hij kan geen tiener zijn!

We willen graag ook de componist van de muziek benoemen, Harry de Wit. Wat een prachtige score. Muziek die je raakt en regelmatig terugkeert. Het rustige tempo van Cobain moet je overigens wel liggen, maar bijna aan het einde van de film word je rijkelijk beloond. Daar valt alles op zijn plek. Waarom dan? Dat moet je echt zelf gaan kijken. Doen hoor!

Regie: Nanouk Leopold
Cast: Bas Keizer | Naomi Velissariou | Wim Opbrouck | Dana Marineci
Speelduur: 94 minuten