City of Lies

recensie City of Lies

De misdaadfilm City of Lies gaat over detective Russel Poole, die twintig jaar lang onderzoek doet op de moord naar The Notorious B.I.G.. Wat wij van City of Lies vinden, lees je in onze recensie.

Christopher Wallace stond bekend als The Notorious B.I.G.. Met de nadruk op stond, want hij werd op 9 maart 1997 doodgeschoten. Het onderzoek naar zijn moord ligt in de handen van detective Russel Poole. Twintig jaar lang zoekt hij naar gerechtigheid, met hulp van journalist Jack Jackson. Een zaak die maar niet opgelost lijkt te mogen worden, want de politie lijkt nauw betrokken!

Wat de opbouw betreft zit het wel goed met City of Lies. Men neemt de kijker mee in datgene wat zich destijds heeft afgespeeld. Althans, de feitelijkheden dan, want een deel van deze op waarheid gebaseerde film zal mijn inziens ook wel opgedikt zijn. Logisch ook, want het is tenslotte een misdaadfilm. en een misdaadfilm moet spannend zijn. Dat is deze film zeker, al moet ik zeggen dat hij soms ook verwarrend was door het gebrek aan een structuur en overzichtelijkheid. Je krijgt soms zoveel informatie op je afgevuurd dat de verhaallijn niet altijd even goed te volgen is.

En die verhaallijn is best een belangrijke. Elkaar de hand boven het hoofd houden lijkt daar uitgevonden. Als jij mij dekt, dan dek ik jou. En geen kwaad woord over de politie, want die willen toch juist de wet naleven. Amehoela! Over racisme nog maar te zwijgen. Dat druipt er ook vanaf. Depp en Whitaker spelen degelijk, zoals we van ze gewend zijn. Beide hebben een obsessieve rol en zijn eigenlijk niet op fouten te betrappen, maar de kijker naar de keel grijpen lukte ze dan ook weer niet.

Wat muziekkeuze betreft had ik misschien wel meer muziek van Biggie verwacht. Nu was het een afwisseling van verschillende muziekstijlen. Niet iedere muziek vond ik passen bij het verhaal en datgene wat je zag. Helemaal niet als Biggie, Tupac en Suge Knight voorbijkomen.

City of Lies is zeker spannend te noemen, maar zorgde bij mij soms ook voor verwarring. Degelijke rollen voor Depp en Whitaker in een film waarin maar weer eens blijkt dat de juiste vrienden hebben loont. Heb je die niet dan vecht je tegen de bierkaai, hoe goed je ook bent in je werk.

Regie: Brad Furman
Cast: Johnny Depp | Forest Whitaker | Toby Huss
Speelduur: 112 minuten