Children of Men

recensie Children of MenDe drama- en sciencefictionfilm Children of Men gaat over de onvruchtbaarheid van het menselijk ras. Er is nog één zwangere vrouw op aarde en die moet koste wat kost beschermd worden. Wat wij van Children of Men vinden, lees je in onze recensie.

Totale onvruchtbaarheid van de mens. Het kan. Het gebeurt. Sinds 2009 zijn er geen kinderen meer geboren. De mens lijkt dus uit te sterven, want het is inmiddels al 2027. Als dan ook nog de jongste mens op 18-jarige leeftijd sterft, dan is de chaos compleet. Er is nog één zwangere vrouw op aarde en die moet beschermd worden. Koste wat kost. Theo is eerst huiverig, maar gaat er daarna vol voor.

Sciencefictionfilms zijn gaaf. Helemaal als het een sciencefictionfilm is die is verweven met drama. Zonder opsmuk en zonder technologische snufjes. Children of Men is zo een film, die zich weliswaar in de toekomst afspeelt, maar het puur van het verhaal moet hebben. Knap gedaan, want als kijker word je de film ingezogen.

Dat verhaal start gelijk met een goede binnenkomer. Hoe en wat weet je nog niet precies, maar beetje bij beetje kom je meer te weten. Naarmate de film vordert komt er meer actie en weet je steeds meer. Wat zijn de doelen van de personages en wie is er goed? Wie is er slecht? De politiek speelt daar een grote rol in. En hoewel de film al in 2006 uitkwam, lijkt er sindsdien weinig verandert in de wereld. De politiek bepaalt nog steeds en het volk is gedoemd te luisteren.

Dat alles is verfilmd met beelden die levensecht lijken. Alsof je er bij bent. Ook niets van vaste camerapunten, maar een cameraman die er constant bovenop zit. Dit komt vooral op driekwart van de film goed tot uiting. Als kijker zit je middenin de actie, waarbij bloed ook op de camera komt. Niet schoonmaken, gewoon doorgaan, alsof het in de ogen van de kijkers zit. Ook de kleine details zijn mooi. Zo draagt Theo een trui van de Olympische Spelen van Londen in 2012. En die trui bestond tijdens de opnames nog niet, want de Spelen hadden uiteraard nog niet plaatsgevonden.

Children of Men is een met drama verweven sciencefictionfilm die draait om de inhoud. Neem het goede camerawerk en het spannende verhaal en je hebt zeker te weten genoeg kijkplezier.

Regie: Alfonso Cuarón
Cast: Clive Owen | Julianne Moore | Michael Caine | Chiwetel Ejiofor