Chez Nous

recensie Chez Nous

De op waarheid gebaseerde Franse dramafilm Chez Nous is heel toepasselijk in deze tijd. Pauline is een populaire dame. Als een populistische partij Pauline vraagt om zich kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen, accepteert ze. Alleen de campagne eist meer tol dan gedacht. Wat wij wan Chez Nous vinden, lees je in onze uit ongeveer 175 woorden bestaande B-recensie.

Pauline, een alleenstaande moeder, is een toegewijde wijkverpleegster die het vertrouwen van veel mensen heeft. De stad waarin ze opgroeit begint langzaam aan achteruit te gaan. Als een populistische partij Pauline vraagt om zich kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen, accepteert ze. Alleen de campagne eist meer tol dan gedacht en haar nieuwe vriend heeft ook geen zuiver verleden.

Chez Nous is in de eerste plaats controversieel. Dat heeft te maken met de raakvlakken die de film heeft met het Front National van Marine Le Pen. Beangstigend is hij eigenlijk ook wel, want de manier waarop een partijtop mensen als het ware hersenspoelen om een bepaalde gedachtegang te krijgen, is best wel eng. Tegelijkertijd ook heel actueel, want vele voorbeelden zijn te noemen van gelijksoortige partijen.

Toch had de film wat spannender kunnen zijn. Op sommige punten slaat de film namelijk een beetje door om een punt duidelijk te maken, waardoor hij aan geloofwaardigheid verliest. Ook het geweld dat we zien, ziet er niet heel geloofwaardig uit. Toch is de boodschap die Chez Nous heeft heel duidelijk, in onze steeds populistischere wordende maatschappij.

Regisseur: Lucas Belvaux
Cast: Emilie Dequenne | André Dussollier | Guillaume Gouix
Speelduur: 117 minuten