Chernobyl

recensie Chernobyl

De vijfdelige miniserie Chernobyl gaat over de grootste kernramp aller tijden. Valery Legasov moet er voor zorgen dat de ramp niet nog erger wordt. Tegelijkertijd gaat Ulana Khomyuk op zoek gaat naar de echte reden van de kernramp. Wat wij van Chernobyl vinden, lees je in onze recensie.

Wie kent het verhaal van de nucleaire ramp van Tsjernobyl niet? We zijn er allemaal zo een beetje mee opgegroeid. Op 26 april 1986 vindt daar een explosie in een kerncentrale plaats, die straling vrijlaat Oekraïne, Rusland, maar ook Scandinavië en West-Europa. Valery Legasov wordt door Boris Shcherbina opgeroepen om een nog ergere ramp te voorkomen. Maar kan dat überhaupt wel in een land waar corruptie de boventoon voert? Ondertussen gaat Ulana Khomyuk op zoek naar de daadwerkelijke oorzaak van de ramp.

Volgens velen nu al de beste serie ooit, althans als we kijken naar het gemiddelde dat Chernobyl krijgt op IMDb. Zo ver willen wij niet gaan, maar goed is de serie zeker. Dat heeft te maken met een aantal aspecten.

Allereerst het briljante acteerwerk. Vooral Jared Harris is briljant in zijn rol als Valery. En hij lijkt nog op de echte ook, net zoals alle andere acteurs en actrices trouwens. De overige acteurs en actrices spelen ook zeer goed.

Het tweede wat wij erg goed vonden aan de serie, is de meeslependheid. Als je begint aan de serie, dan wil je niet meer stoppen. Je wilt meer zien. Dat komt door het boeiende verhaal, maar vooral door alle nieuwe informatie die je komt te weten. Iedere aflevering komt er wel iets nieuws boven tafel.

De derde reden – we zijn er nog lang niet, is de manier van filmen. Lekker ouderwets rauw. Alsof je jezelf ook daadwerkelijk in de jaren 80 bevindt.

Reden vier sluit daar ook wel op aan, want de kleding is echt tip top. De hele setting is eigenlijk top, ook al is alles in Litouwen opgenomen (in Oekraïne was geen optie gokken we).

De vijfde en misschien wel belangrijkste reden dat Chernobyl zo goed is, is de open mond en de verbazing waar je zo vaak mee zit te kijken. Dat ze in Rusland corrupt zijn wisten we wel, maar hoe ze tijdens zo een grote ramp met hun macht omgaan is wel heel erg. Het leek eerder een wedstrijd wie de grootste piemel had. Degene met de grootste piemel beslist en bepaalt. Dat dat een slechte beslissing is maakt niets uit, zolang ze er zelf maar goed op blijven staan. Dat heeft gruwelijk veel levens gekost – volgens de russen zelf maar 37, al denkt het Westen tussen 4.000 en 92.000. Alles om het eigen hachje te redden. Andere mensen zijn niet belangrijk, al zien wij die wel als de helden. Al die brandweermannen, mijnwerkers en weten wij wie nog meer die erger hebben voorkomen en zoveel mensen hebben geholpen.

Zijn we er dan al? Neen. We hebben nog twee redenen. De muziek is ook passend bij wat je ziet. Vaak bombastisch en onheilspellend. Dat geeft extra spanning. De laatste reden waarom de serie zo goed is, is de afsluiting. Oude echte beelden geven net dat beetje extra’s, waardoor je nog meer gevoel krijgt bij de situatie. De laatste aflevering van de serie is sowieso het beste. Daar valt alles op zijn plaats.

Kritiek hebben wij ook hoor. Want waarom Engelstalig en niet gewoon Russisch? Dat is zoiets als alleen maar Russen over dertig te laten meespelen in een film over de Brexit. Rusland zelf is overigens ook niet blij, want echt reclame is de serie niet voor hen. Ze willen dan ook met een eigen serie over de ramp komen. Dat lijkt ons dan weer mosterd na de maaltijd!

Chernobyl is een miniserie die je moet zien. Ga je eenmaal kijken dan kun je niet meer stoppen. Top acteerwerk en macht in het kwadraat. Dat alles over de rug van anderen. Brrrrrrr…Overigens zorgt de serie ervoor dat er inmiddels veel meer toeristen naar het nog steeds niet bewoonbare Tsjernobyl gaan. Liever zij dan wij!

Regie: Johan Renck
Cast: Jared Harris | Stellan Skarsgård | Emily Watson | JEssie Buckley
Speelduur: 300 minuten