Cette Musique ne Joue Pour Personne

recensie Cette Musique ne Joue Pour Personne

De komische dramafilm Cette Musique ne Joue Pour Personne gaat over crimineel Jeff, die valt voor de jonge Roxanne. Zelfgeschreven poëzie moet haar overtuigen, maar echt contact leggen vindt hij lastig. Wat wij van Cette Musique ne Joue Pour Personne vinden, lees je in onze recensie.

Jeff is een zware jongen, die een jonge kassière aanbidt. Via een van zijn handlangers probeert hij te verleiden via zelfgeschreven poëzie. Dat is natuurlijk lastig, als je zelf het contact niet legt. Ook andere handlangers van hem krijgen de kriebels van bepaalde mensen. De liefde regeert! Ondertussen moet Jeff ook af zien te rekenen met een stel jonge honden, die zijn handeltje willen overnemen.

Het vermakelijke en typisch Franse Cette Musique ne Joue Pour Personne is een welkome film van Samuel Benchetrit. Ik zag nog nooit een film van de man, maar moest wat humor en stijl betreft denken aan de films van Quentin Dupieux (Deerskin, Mandibules). Zwarte humor en op het randje van flauw. Echt net op het randje hoor, want de maker weet een goede balans te vinden tussen die humor en de daadwerkelijke boodschap.

Benchetrit heeft een paar meer dan degelijke acteurs weten te strikken. Vanessa Paradis (met schoonheidsspleetje tussen de tanden), François Damiens (La Famille Béliers) en Bouli Lanners (Les Géants) zijn enkele van die bij mij bekende en graag geziene acteurs. En Robert ten Brink had ook niet misstaan met een bijrol, want het All You Need Is Love-gehalte is hoog. Criminelen zijn het die eigenlijk niets anders willen dan liefde. Wat ze precies doen blijft onduidelijk, wat niet erg is, want daardoor blijft het mysterieus. Soms bizar, vaak lief en altijd vermakelijk. Daarnaast is het ook een samenkomen van verschillende kunststromen: film, poëzie en musical ineen. Geen straf om te zien, deze film.

Al met al is Cette Musique ne Joue Pour Personne een typisch Franse vermakelijke film. Zwarte humor die op het randje van flauw balanceert, maar dat nooit wordt. Mede ook met dank aan enkele meer dan degelijke acteurs.

Regie: Samuel Benchetrit
Cast: Vanessa Paradis | François Damiens | Bouli Lanners | Gustave Kervern
Speelduur: 107 minuten