Calm With Horses

recensie Calm With Horses

De dramafilm Calm With Horses gaat over Douglas ‘Arm’ die beulswerk opknapt voor een criminele familie. Toch zal hij moeten kiezen tussen zijn autistische zoon en de criminaliteit. Wat wij van Calm With Horses vinden, lees je in onze recensie.

Douglas ‘Arm’ is een gepensioneerd bokser die in een afgelegen dorp in Ierland woont. Eigenlijk is er bar weinig toekomst als je er woont. Hij sluit zich samen met zijn vriend Dympna aan bij de Devers, die in drugs dealen. Het is Douglas die al het vuile werk opknapt. Op de zijlijn worstelt hij ook met de zorg voor zijn autistische zoon. Als hij dan een keuze moet maken, is het de vraag of dat de juiste is voor hem en zijn zoon.

Michael Fassbender is de uitvoerend producent van de Ierse kitchen sink Calm With Horses. Niet zonder reden, want hij zag in het verhaal iets heel moois. En terecht, want de film is een knap regiedebuut is van Nick Rowland. Rowland heeft goed gekeken naar welke elementen een kitchen sink drama moet bevatten. Rauwheid, uitzichtloosheid, armoede en nergens ook maar een greintje toekomst. Deze film bevat het allemaal. En dan speelt de jonge Barry KeoghanThe Killing of a Sacred Deer, Dunkirk, Mammal, Light Thereafter, Chernobyl: de indrukwekkende lijst is al bijna eindeloos op zijn jonge leeftijd – nog mee ook, dus dan veren wij nog een keer op.

Ierland is mooi, zeker als je naar de omgeving kijkt, maar daar op die plek wonen hoeft dan ook weer niet. Tering, er is daar daadwerkelijk niets te doen. Geen wonder dat er criminaliteit is. Komt er toch nog een beetje pit in (wij verheerlijken criminaliteit hier niet mee). Douglas zit ook nog eens in de tang. Enerzijds de criminele kant, waar hij geen uitweg uit lijkt te vinden, en anderzijds zijn ex en zoontje. Dat zoontje staat ook centraal, ook al zie je hem niet veel. De rust die hij nodig heeft, heeft zijn vader eigenlijk ook nodig. Maar ja, vindt die maar. Dat alles is wel duidelijk na het zien van deze film, die misschien net wat te lang duurt. Het einde was wel erg sterk. Van zulk soort eindes houden wij wel.

Cosmo Jarvis is in de huid van Douglas gekropen. Cosmo vonden wij alleen niet geheel overtuigend. Daarvoor voelden wij zijn personage niet genoeg. We leefden te weinig mee, terwijl de keuzes die hij moet maken niet mals zijn. Zijn tegenspelers daarentegen zijn wel erg sterk, met uiteraard Barry Keoghan, maar zeker ook Niamh Algar. Vooral die laatste is perfect gecast.

Calm With Horses is een echte kitchen sink drama, die alle elementen bevat die een dergelijke film moet hebben. De hoofdrolspeler vonden wij, ondanks zijn voorkomen, minder goed gecast, maar de rest was dan weer perfect gecast.

Regie: Nick Rowland
Cast: Cosmo Jarvis | Barry Keoghan | David Wilmot | Niamh Algar
Speelduur: 101 minuten