Broadchurch

recensie Broadchurch

De drama- en misdaadserie Broadchurch gaat over een moord op een 11-jarig jongetje. Alex Hardy en Ellie Miller moeten samen de dader vinden, ook al liggen de twee elkaar niet. Wat wij van Broadchurch vinden, lees je in onze recensie.

In de altijd rustige kustplaats Broadchurch vindt een moord plaats. En niet zomaar één, maar een moord op een 11-jarig jongetje, Danny. De eigenzinnige Alec Hardy leidt het onderzoek, wat Ellie Miller dan weer liever niet had. Haar was tenslotte zijn positie beloofd. Daarnaast kent Ellie het dode jongetje ook nog eens, omdat het een vriendje was van haar zoontje. En iedereen in het dorpje lijkt wel iets te verbergen, maar wie het nu gedaan heeft blijft gissen!

De twee redenen dat we Broadchurch zijn gaan kijken zijn Ólafur Arnalds en Olivia Colman. En daar hebben we geen spijt van. Want tering, wat is Olivia Colman toch teringgoed. Arnalds verzorgt enkel de score, maar die mag er ook zijn. Maar jongens toch, Olivia Colman!

Het is een ontzettend toegankelijke serie, die voor iedereen aan te raden is. Luchtig maar toch ook spannend en oog voor detail en de personages. Wat wel jammer was, is dat de mannelijke Protagonist bij twee van de drie seizoenen de juiste dader al halverwege het seizoen wist. Neemt niet weg dat dat altijd een gok is – het lijkt wel Wie Is De Mol, maar het zegt wel iets. Maar jongens toch, Olivia Colman is goeeeeeed. Hadden we dat al gezegd? Het tweede toch wat teleurstellende seizoen borduurt overigens verder op het eerste seizoen, waarna het derde seizoen weer een stuk beter is.

Wij willen daar ook wel een keer vakantie vieren. Die immens hoge cliffs, het groen landschap en die machtige oceaan. Dan willen we trouwens alleen daar naartoe als de zon schijnt. Maar ja, dat weet je nooit, wanneer die schijnt. Maar goed, als Olivia Colman er is als het regent, dan komen wij ook hoor. Olivia Colman is zo goed. Overigens is Broadchurch niet de echte naam van het plaatsje. Dat is West Bay.

Andere acteurs en actrices zijn overigens ook goed hoor (heerlijk accent van David Tennant; de manier waarop hij Miller uitspreek is prachtig), met een mooie gastrol in het tweede seizoen van Charlotte Rampling. Die is ook al zo goed. Maar Olivia blijft de beste. Het is sowieso dat je alle personages al vrij snel kent in de loop van het eerste seizoen. Dat komt door dat toegankelijke in de serie. Daarnaast heb je altijd wel het idee dat er met bijna iedereen wel iets is. Iedereen lijkt iets te verbergen. Of dat ook is, dat moet je zelf maar bekijken. Kun je meteen beoordelen of je Olivia Colman net zo goed vindt als wij.

Broadchurch is een toegankelijke, luchtige maar ook spannende misdaadserie met een gewéldige Olivia Colman. Soms voorspelbaar, maar als je eenmaal begint met kijken dan jaag je de afleveringen er zo doorheen.

Regie: 8 regisseurs en regisseuses
Cast: David Tennant | Olivia Colman | Jodie Whittaker | Charlotte Rampling
Speelduur: 3 seizoenen (8 x 45 minuten per seizoen)