Borgen

recensie Borgen

De politieke dramaserie Borgen gaat over Brigitte Nyborg, die de eerste vrouwelijke premier van Denemarken wordt. Daarmee verandert er veel voor haar en anderen om haar heen. Wat wij van Borgen vinden, lees je in onze recensie.

Brigitte Nyborg is een idealistische politica die het beste voor heeft met Denemarken. Ze wordt, na een spannende verkiezing, de eerste vrouwelijke premier van Denemarken. Dat is wennen, niet alleen voor haar, maar ook vaar haar familie en anderen om haar heen. Eenmaal aan de macht verandert namelijk alles.

We moeten eerlijk zijn,want het duurde een paar afleveringen voordat we in de serie Borgen zaten. Maar toen we erin zaten, waren we verkocht. Aflevering na aflevering werd er doorheen gejast. Dat is niet zonder reden, want de formule van de serie werkt gewoon erg goed. Vier seizoenen lang zit er een rode draad in, waarbij iedere afzonderlijke aflevering een eigen verhaal heeft.

De actualiteiten zijn aangehaald en er wordt ingespeeld op de waan van de dag. Aangezien dit iedere aflevering zo is, is dat op een gegeven moment wel voorspelbaar, waardoor de spanning een beetje verdwijnt. Je ziet de personages groeien in hun rol, zowel in de politiek als persoonlijk. En juist dat laatste is erg belangrijk. Mensen in de politiek zijn niet alleen machines, ze maken keuzes die, in dit geval, van landsbelang zijn. Dat gaat je niet altijd in de koude kleren zitten. En dan ondertussen ook nog denken aan je achterban.

Belangen, belangen, belangen en constant jezelf op de tweede plek zetten. Daar heb je doorzettingsvermogen maar zeker ook passie voor nodig. Nou, die passie zit dus ook wel in deze serie. Veel drama, luchtige humor en dus de actualiteiten. Als kijker kom je in ieder geval meer te weten over de politiek (de Deense politiek verschilt wel echt van de Nederlandse). Zijn er overigens meer mensen die na het kijken van deze serie tak zeiden in plaats van bedankt? Nou, hier wel dus!

Seizoen 4 is overigens ook weer retegoed. Geproduceerd door Netflix zelf, maar gelukkig nog steeds met veel dezelfde bekende gezichten. Het idee blijft hetzelfde, het verhaal is net wat anders en de kwaliteit blijft toch ongekend hoog. Verrassend tot en met de laatste aflevering.

Borgen is een politieke dramaserie waar goed over na is gedacht. Er is een grote rode draad, maar iedere aflevering brengt weer wat nieuws. Dat wordt wel wat voorspelbaar, maar geloof ons, je jaagt de afleveringen erdoorheen.

Regie: 9 regisseurs en regisseuses
Cast: Sidse Babett Knudsen | Birgitte Hjort Sørensen | Pilou Asbæk
Speelduur: 4 seizoenen