Blow Out

Blow Out

Kino Rotterdam opende haar deuren met een Amerikaanse klassieker uit 1981. Ja, jullie lezen het goed, 1981. De film die we zagen was Blow Out, een heuse thriller. John Travolta speelt de hoofdrol en Brian De Palma is de regisseur. Wat wij van Blow Out vinden lees je in deze uit ongeveer 175 woorden tellende B-recensie.

Jack is een geluidsman die toevallig een ongeluk ziet gebeuren. Een gedoodverfde presidentskandidaat komt daarbij om het leven, maar hij weet wel Sally te redden. Al snel komt Jack erachter dat er sprake is van opzet en dat de politie het verhaal in de doofpot wil stoppen. Jack gaat zelf op onderzoek uit, maar dat is niet zonder risico’s. Sally helpt hem mee, maar ook zij loopt gevaar. Zullen ze achter de waarheid komen?

Wij hadden een soort déjà vu bij deze film. Alles wat in deze klassieker aan montage, geluid, cameravoering, acteren, licht en art-direction is toegepast, hebben wij op onze filmcursus van Rudi de Boer geleerd. Mooi hoor! Het mooie aan Blow Out is dat geluid een grote rol speelt. Dit zorgt voor een spannend element. Niet alleen voor Jack, maar ook voor de film zelf. De voor die tijd briljante geluidseffecten vliegen je om de oren. Opvallend is dat veel scenes een beetje nep overkomen, de muziek typisch jaren 80 is en dat het acteerwerk niet groots is. Maar hé, we hebben het over 1981!

Regisseur: Brian De Palma
Cast: John Travolta | Nancy Allen | John Litgow | Dennis Franz
Speelduur: 107 minuten