Blind Spot

recensie Blind Spot

De dramafilm Blind Spot gaat over Maria, Anders en hun twee kinderen. Er gebeurt iets waardoor hun leven ineens op zijn kop komt te staan. Wat wij van Blind Spot vinden, lees je in onze recensie.

Maria, Anders en hun twee kinderen leiden een gelukkig leven. Dat verandert wanneer er iets onverwachts gebeurd, waar werkelijk waar niemand rekening mee hield. De twijfel slaat toe en samen proberen ze er toch het beste van te maken. Toch blijft er onzekerheid, die er voor zorgt dat Maria en Anders steeds van elkaar komen te staan. Gezien de gebeurtenis misschien nog niet eens zo raar.

Regisseuse Tuva Novotny debuteert met Blind Spot, een in onze ogen opbouwend spannende en meer dan geslaagde film. Door haar ervaring als actrice – je kunt haar kennen van Annihilation, Eat Pray Love, Borg McEnroe en Krigen – heeft ze ervaringen opgedaan in verschillende disciplines. Die kennis heeft ze vervolgens gebruikt bij het schrijven en maken van deze film.

En dat is verdomme goed gelukt zeg. Een film die in één take is opgenomen – dan denken we toch altijd aan het Duitse Victoria. Dat betekent dat alles dus goed moest gaan. 98 minuten lang! Het begin start zeer kalm, maar toch weet juist dat begin je hartkloppingen te geven. Je voelt dat er iets gaat gebeuren. Dat moet haast wel. En toen dat eenmaal gebeurde, konden wij niet anders dan onze emoties laten gaan. Tranen met tuiten.

Aangrijpend is de film dus wel. Een film ook die voor ouders misschien wel moeilijker te kijken is. Impact heeft hij dan ook. Maar toch raden wij hem aan om te kijken. Niet alleen voor ouders overigens, want we kunnen ons haast niet voorstellen dat deze film je niet weet te raken. Niet alleen vanwege het verhaal, maar ook van het zeer overtuigende acteerwerk. Ook het einde vonden wij perfect.

Blind Spot is bijna tot in perfectie in één take opgenomen. Een film die je als ouder misschien niet wilt zien, maar wel moet zien. Leg de zakdoekjes klaar, want wij hadden er meerdere nodig in deze tranentrekker. Wij gokken dat deze film in ieder geval op onze eindejaarslijst gaat belanden!

Regie: Tuva Novotny
Cast: Pia Tjelta | Anders Baasmo Christiansen | Marianne Krogh | Per Frisch
Speelduur: 98 minuten