Black Earth Rising

recensie Black Earth Rising

De dramaserie en thriller Black Earth Rising gaat over Kate, die als Tutsi-kind de genocide in Rwanda heeft overleefd. Ze is geadopteerd door een topadvocate die later een Tutsi-generaal wil berechten. Dit komt dit hun relatie niet ten goede. Wat wij van Black Earth Rising vinden, lees je in onze recensie.

Kate is als Tutsi-kind gered van de Rwandese genocide door de Hutu’s. Advocate Eva adopteert haar en voedt haar op, zonder vader. Later, als Kate volwassen is, gaat ze bij hetzelfde advocatenkantoor werken als haar moeder, bij dat van Michael Ennis. Als Eva vervolgens een zaak aanneemt die Tutsi-generaal Simon Nyamoya achter slot en grendel moet brengen, komt dit de relatie tussen moeder en dochter niet ten goede.

Can I get an amen voor Michaela Coel. Ik vond haar al schitteren in de door zichzelf geregisseerde dramaserie I May Destroy You, maar een paar jaar eerder speelde ze ook al de pannen van het dak in Black Earth Rising. Zij is echt zo een goede en krachtige actrice, die ik graag een keer in een serieuze film zie spelen. Of dat ze James Bond speelt. De eerste vrouwelijke James Bond: Jamy Bond ofzo. En dan zou ze ook nog de eerste zwarte James Bond zijn ook! Maar goed, tot nu toe ken ik haar alleen van twee series. En deze serie is een prima serie.

Kate trekt zich veel aan, maar tegelijkertijd ook niet. Ze heeft een doel voor ogen en dat doel wil ze bereiken. Als ze zichzelf daarvoor moet opofferen dan doet ze dat. Een vrouw vol met wrok, maar vooral met veel pijn. Een waargebeurd verhaal dat is verweven met een fictief verhaal. Een fictief verhaal dat spanning met zich meebrengt, daar waar het waargebeurde vooral schokkend is.

Oké, ik vind de samenzweringen overdreven en soms gaat het beste wel snel om alle verbanden ook echt te kunnen zien, maar spannend is het zeker. En het is vooral Coel die in het middelpunt van de aandacht staat, waarbij ze wordt bijgestaan door enkele ervaren acteurs, waaronder Goodman. Het slappe einde was een domper. Een duidelijker punt kun je niet zetten!

Black Earth Rising is een waargebeurd verhaal waarin een fictief verhaal is verweven. De samenzweringen gingen mij te ver, maar jongens, wat een geweldige actrice is Michaela Coel.

Regie: Hugo Blick
Cast: Michaela Coel | John Goodman