Beats

recensie Beats

De komische dramafilm Beats gaat over de jeugdvrienden Johnno en Spanner. Aangezien Johnno gaat verhuizen, besluiten ze nog één keer los te gaan op een verboden rave. Want misschien zien ze elkaar wel nooit meer. Wat wij van Beats vinden, lees je in onze recensie.

In 1994 kwam de Britse overheid met een wet die vandaag de dag nog steeds geldt. Samenscholen rond repetitieve beats zijn via de Criminal Justice Bill strafbaar. Spanner en Johnno, twee jeugdvrienden, trekken zich daar weinig van aan. Wetende dat ze elkaar na het weekend waarschijnlijk nooit meer gaan zien, willen ze één keer helemaal los gaan op een rave. Alleen heeft Johnno een stiefvader die agent is en Spanner een criminele broer die dwarsligt.

Je komt stuiterend de bioscoop uit na het zien van Beats. Alsof je 12 koppen koffie op hebt. Zoveel energie geeft hij. Mede door de geweldige soundtrack – een goed geluidssysteem is essentieel, maar ook door het lekkere tempo in de film. Alleen halverwege heeft hij een kleine inhoudelijke inzinking, maar dat mag de pret niet drukken.

Ook lijken de Britten, Schotten in dit geval, patent te hebben op kneitergoede humor. Eigenlijk gaat er geen conversatie voorbij, of er zit een grap in. De schrijver die Spanner in het script voorzag van die grappen, mogen ze een lintje geven. Perfect in de timing en bijna altijd geslaagd. En dat zijn veel grappen kunnen we je vertellen. Ook het samenspel tussen Johnno en Spanner mag er zijn. Beste vrienden op het doek, maar ook in het echte leven. Dat was dus een koud kunstje voor hen om dat over te brengen op het publiek.

De film is bijna helemaal in zwart-wit geschoten. Bijna, want op de rave zit een stuk waarin de kleuren je om de oren vliegen. Felle kleuren, alsof je zelf in een trip zit, net als de meeste rave-gangers. De makers van de film besloten overigens oude bekende dj’s uit het rave-wereldje uit te nodigen en een achte rave te organiseren. De film schoten ze tijdens die rave. Daardoor komt de film ook puur over.

Beats is een film die je voelt, die je beleeft, die grappig is en waarbij je met zoveel energie de bioscoop uit komt, dat je zelf naar een rave wilt.

Regie: Brian Welsh
Cast: Cristian Ortega