Beanpole

recensie Beanpole

In het oorlogsdrama Beanpole verwerken twee vrouwen hun trauma’s. Dit nadat hun stad, Leningrad, volledig is verwoest in de Tweede Wereldoorlog. Hoe pak je je leven weer op? Wat wij van Beanpole vinden, lees je in onze recensie.

Na de Tweede Wereldoorlog is de verwoesting groot in Leningrad. Niet alleen als het gaat om de fysieke stad, maar ook om haar inwoners. Iya en Masha zijn twee vrouwen die hun leven ook weer op proberen te pakken. Iya gaat nog dagelijks de confrontatie aan, omdat ze als verpleegster in een ziekenhuis voor oorlogsveteranen werkt. Tijdens de oorlog zorgde ze ook voor de zoon van Masha, die aan het front vocht. Als diezelfde Masha terugkeert van het front moeten ze beide hun trauma’s verwerken.

Lieve lezers, niet alleen mensen waaraan je kunt zien dat ze hebben geleden, hebben een trauma. Dat blijkt zeker uit Beanpole, waarin twee dames ogenschijnlijk geen trauma hebben, maar die toch echt wel hebben. En niet zo een kleintje ook. Hoe confronterend is het dan dat de mannen geëerd worden om hun werk, terwijl de vrouwen maar moeten toekijken aan de zijlijn. Zij hebben toch zeker ook een bijdrage gehad in en na de oorlog?

Juist doordat de emoties soms ontbreken, is deze film erg krachtig. Dat emotieloze hoort bij deze film, omdat ze altijd maar doorgaan en het echte probleem niet onderkennen. Overigens voelden wij de film daardoor wel minder, door het bij tijd en wijle ontbreken van de emoties. Hij bleef hierdoor wat aan het oppervlak, waardoor de film minder beklijft dan gehoopt. Nogmaals, het hoort wel bij het verhaal. De hoop is dan weer een tegenhanger, die wel door heel de film zichtbaar en voelbaar is.

Over de cinematografie niets dan lof. Prachtige warme en kleurrijke kleuren in combinatie met donkere kleuren. Het contrast is dan ook groot. Groen en rood (oranje) overheersen. De vrolijke ogende kleur groen komt ook overeen met het verhaal. Alleen maar vooruit kijken. Op zoek naar die eerder benoemde hoop. Het beter willen hebben en het donkere en grijze verleden – de donkere contrasten dus – willen vergeten, ook als je weet dat het niets uithaalt. Ergens zijn die kleuren dus ook gewoon een mis- en verleiding voor de kijker. En laat juist ook dat weer aansluiten bij het verhaal, want misleiding vindt zeker plaats.

Beanpole is een krachtige dramafilm met een kleurrijke en prachtige cinematografie. Soms te emotieloos voor ons, maar het hoort zeker bij het verhaal dat de filmmaker ons duidelijk wil maken.

Regie: Kantemir Balagov
Cast: Viktoria Miroshnichenko | Vasilisa Perelygina