Bar Bahar

recensie Bar Sahar

De Israëlische dramafilm Bar Bahar gaat over drie vrouwen die een appartement delen in Tel Aviv. Alle drie verschillen ze van elkaar, maar zoeken wel samen een ontsnapping aan hun dagelijkse leven. Wat wij van Bar Sahar vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Leila, Salma en Noor zijn drie vrouwen die een appartement delen, in Tel Aviv, daar waar dagelijks culturen met elkaar clashen. De drie zijn totaal verschillend. Zo is de één een advocate, de ander een christelijke lesbische DJ en de laatste een brave Moslima, die al voor haar huwelijk wordt onderdrukt. Hoe ontsnappen de drie aan hun dagelijkse leven?

Bar Bahar is sowieso een gewaagde film. De maakster, Maysaloun Hamoud is zelfs de eerste Palestijn in zeventig jaar die de fatwa over haar kreeg afgeroepen. Dat op zich is natuurlijk al een voorbode voor een omstreden film. Dit omdat ze volgens de moslims aldaar de Islam te negatief verbeeldde. Maar is dit ook zo?

Voor Israëlische begrippen wel, maar vanuit ons oogpunt – een Westers oogpunt – niet. Drank, drugs, gewaagde kleding, seks en verliefd zijn op hetzelfde geslacht, het komt allemaal voorbij. Zoals gezegd, voor ons niet raar, maar voor hen wel, helemaal omdat het geloof daar zo belangrijk is. Daar trapt deze film toch wel echt tegenaan. Het komt misschien allemaal een beetje soft over, maar erover nadenkend is dat het niet. Het is juist het tegenovergestelde. Door het op deze manier te verfilmen laat de regisseuse de onderdrukking zien. Mannen hebben het veelal voor het zeggen, en het geloof is daarin leidend. De vrouwen zijn volgzaam en staan op de achtergrond. Dus soft is hij zeker niet. Eerder behouden, maar achter gesloten duren toch uitgesproken.

De tijdspanne is ons overigens niet altijd duidelijk. Het gaat over een langere periode, maar af en toe lijken er overbodige scènes in te zitten en vliegt de film van het ene personage naar het andere. Personages die voor elkaar opkomen en voor zichzelf kiezen. Niet geheel toevallig zijn dat de vrouwelijke personages, want de mannelijke personages doen gewoon wat van hen verlangd wordt.

Bar Bahar laat zien hoe het er achter gesloten deuren aan toe gaat, al zullen velen ontkennen dat het echt zo is. Jammer, maar helaas wel de waarheid als we Hamoud moeten geloven. En dat doen we, want geloofwaardig is de film wel.

Regie: Maysaloun Hamoud
Cast: Mouna Hawa | Mahmud Shalaby | Sana Jammelieh | Shaden Kanboura
Speelduur: 96 minuten