Balloon

recensie Balloon

De dramafilm Balloon gaat over een Tibetaans gezien en hun opa. Ze leven vredig samen, totdat iemand een condoom vindt. Die condoom leidt tot ophef. Wat wij van Balloon vinden, lees je in onze recensie.

Darje en Drolkar leven een mooi leven in de weidse, groene graslanden van Tibet. Ze wonen samen met hun drie zonen en hun opa. Een gevonden condoom verandert alles voor het gezin, want de harmonie die er eerder was verdwijnt als sneeuw voor de zon. De realiteit kan hard zijn, zo blijkt.

Een komisch begin met een onwetende opa is de opmaat naar een heus dilemma in Balloon. Volg je de wet of hou je vast aan eeuwenoude tradities. Een ingetogen film die filmisch fraai oogt, maar door de felle lichte kleuren niet altijd prettig kijkt. De felle lichte kleuren leiden soms namelijk af van het verhaal. Dat iets mooi is, wil niet zeggen dat het ook de juiste keuze is. En dat verhaal is dan weer best interessant.

Ik heb het dan over het hoofdverhaal, want de subplots zijn niet altijd succesvol. Zo raakte het subplot van de zus van Drolkar mij bijvoorbeeld totaal niet. Nee, het echte verhaal is het interessants. De keuze die ze moeten maken zijn niet de minste. Ga je voor traditie of voor navolging van de wet. Verleden versus heden, waarbij de vrouwen wel weten welke keuze het beste is. Neem je het risico of laat je je als man vertellen wat te doen door vrouwen. De mannelijkheid speelt hier dan ook een rol in. Niet alleen in het gezin, maar ook bij de geiten. Hoe groter de ballen, des te meer aanzien. Letterlijk en figuurlijk. Het einde van de film is tekenend en misschien ook wel voorspelbaar. Ik moest daarbij ook denken aan de briljante korte film Le Ballon Rouge (The Red Balloon).

Balloon is een interessante en ingetogen film die filmisch fraai is, hoewel dat dan ook wel weer afleidt. Ook de subplots lijken weinig meerwaarde te hebben. Een film waarin vooral vrouwen het verleden achter zich willen laten, maar waarin mannen nog steeds de keuzes maken.

Regie: Pema Tseden
Cast: Jinpa, Yangshik Tso | Sonam Wangmo
Speelduur: 103 minuten