Bait

recensie Bait

De dramafilm Bait gaat over Martin, die visser is zonder boot. Cornwall is volgens hem steeds meer overgeleverd aan de toeristen en dat heeft hij liever niet. Hij gooit dan ook zijn kont in de krib. Wat wij van Bait vinden, lees je in onze recensie.

Martin Ward is een visser, maar heeft zelf geen boot. Zijn broer heeft wel een boot, de oude van hun vader, maar die is omgetoverd tot een toeristenboot. Mark kan dat niet zo goed hebben. Ook hun ouderlijke huis is inmiddels een buitenhuis voor toeristen met geld. Martin is dan ook genoodzaakt te verhuizen naar een bovenwoning in de pittoreske haven. Eigenlijk zijn die toeristen schuldig aan alles wat er op dat moment verandert in Cornwall, aldus Martin. Hij doet er dan ook veel aan om dat tegen te gaan. Dit is dan weer tegen het zere been van de toeristen, maar ook van de lokale bevolking.

Bait is in onze ogen een hippe op 16 mm opgenomen zwartwit film, die onrust veroorzaakt. Snel afwisselde beelden in combinatie met het niet synchroon lopen van het geluid vonden we storend. Wat manier van filmen betreft verwijst alles naar vroeger, zo rond de jaren 50 en 60, maar waarom dat is; geen idee. Aan kleding bijvoorbeeld zie je namelijk dat het zich in het nu afspeelt. Het zal waarschijnlijk aan de tijd moeten denken toen alles nog goed was. Je weet wel, vroeger, toen alles beter was. Voor ons was hierdoor de binding met de personages ver te zoeken en waren we daardoor meerdere malen afgeleid van het verhaal.

We horen overigens goede muziek voorbij komen. Maar er was meer goed geluid te horen. Zo zorgden de constant ronkende motoren en de deinende zee voor een onheilspellende sfeer, a la The Lighthouse, maar dan anders. Dat geluid was zo zaak en zo nadrukkelijk aanwezig, dat we dat juist heel sterk vonden. En ok vonden we de film op een underground versie van het absurdistische Lake Michigan Monster lijken. Weliswaar met een vee zwaardere insteek, maar in beide films komen vijanden voorbij waar bijna niet tegen op te boksen valt.

Bait vonden wij een film die vooral onrust veroorzaakt. Dat komt met name door de te snel afwisselende beelden. De film heeft potentie, maar benut die niet ten volle. Het hippe monteren leek leidend, daar waar het verhaal dat had moeten zijn.

Regie: Mark Jenkin
Cast: Giles King | Edward Rowe | Simon Shepherd
Speelduur: 88 minuten