Bacurau

recensie Bacurau

De actie- en dramafilm Bacurau gaat over een afgelegen dorp in Brazilië. Dat dorp is van alle kaarten verdwenen en ook telefoons werken niet meer. Met een reden zo blijkt, want indringers willen het dorp innemen. Wat wij van Bacurau vinden, lees je in onze recensie.

Teresa keer terug naar haar afgelegen geboortedorp om de begrafenis van haar oma bij te wonen. Een begrafenis waar heel het dorp voor uitloopt. Iedereen in het dorp kent elkaar en accepteert elkaar om wie hij of zij is. Als dan blijkt dat het dorp niet meer op kaarten voorkomt en ook de telefoons niet meer werken, ontstaat er onrust. Onrust met een reden, want er komen indringers aan. En indringers daar moet niemand iets van hebben.

Het onheil komt al op je af bij het begin van Bacurau. Doodskisten die verspreid op de weg liggen is in ieder geval geen goed teken. En ondanks dat deze film bikkelhard en spannend is, is hij ergens ook luchtig. Wij zijn dan ook laaiend enthousiast over deze moderne, mysterieuze en originele western.

Je kunt deze film ook als een indirecte aanklacht zien tegen Bolsonaro, de huidige president van Brazilië. Kapitalisme gaat voor de mens in zijn geval, of in ieder geval is dat hoe zijn presidentsperiode tot nu toe op ons overkomt. Kijk maar naar de Amazone, die afbranden en waar hij schouderophalend niets aan doet. Hij laat dat soort dingen gebeuren. Zo ook in deze film, waar een klein dorpje van de kaart moet worden geveegd. Vuil spel speelt men, maar de bewoners komen in opstand. Het gaat niet alleen om geld, het gaat ook om de mens. Rebelleren doen ze.

Het mysterieuze zit hem erin dat je niet altijd weet waar de film naartoe gaat. Waarom zijn de bewoners zo opstandig en waarom is het dorp zo belangrijk. In de loop van de film kom je daar meer over te weten. Een geweldig foute drone in de vorm van een ufo past wat dat betreft perfect bij deze film. En het museum waar men het over heeft, let daar maar eens op. Dat museum zegt veel over de geschiedenis van het dorp en de vastberadenheid van haar bewoners. Een dorp ook waar iedereen gelijk is, waar in de wereld op dit moment natuurlijk veel om te doen is. Actueel dus! En dan die zaadjes die iedereen slikt, ook zo lekker mysterieus. Alsof ze er superkrachten van krijgen.

Wat ons betreft is Bacurau een absolute aanrader. Een moderne western die origineel is, spanning kent en ook nog eens luchtig is. Hup, naar de bioscoop jullie! Gewoon een toffe film die ook nog eens de juryprijs op het filmfestival van Cannes 2019 won. Dat zegt ook wel wat hoor (niet alles natuurlijk).

Regie: Kleber Mendonça Filho | Juliano Dornelles
Cast: Sonia Braga | Udo Kier | Barbara Colen
Speelduur: 130 minuten