Av: The Hunt

recensie Av: The Hunt

De thriller Av: The Hunt gaat over Ayse die moet vluchten voor haar man. Die is namelijk uit op eerwraak, omdat hij Ayse heeft betrapt op vreemdgaan. Wat wij van Av: The Hunt vinden, lees je in onze recensie.

De man van Ayse, die ook politieagent is, komt erachter dat zij vreemd gaat. Zij en haar minnaar worden op heterdaad betrapt. Toch weet Ayse te ontkomen, maar dat is niet het einde. Dat is slechts het begin van een klopjacht op haar. Haar man is namelijk uit op eerwraak, met hulp van vrienden. Niet alleen voor hemzelf, maar ook de broer en de vader van Ayse willen haar liever dood dan levend. De familie-eer staat op het spel!

Av: The Hunt laat zien wat eerwraak echt betekent. We weten de beweegredenen van Ayse niet om vreemd te gaan, maar we kunnen ons er na het zien van deze film iets bij voorstellen. Ayse is een vrijgevochten vrouw die zich niet laat vertellen wat ze moet doen. Niet door haar man en niet door haar vader. Ze toont (veer)kracht in een film waarin elementen van Rambo lijken verwerkt. Cru, op meerdere vlakken.

Een ding is overduidelijk, want hoewel Ayse iets heeft gedaan wat niet hoort in een goed huwelijk, zijn het de mannen – lees: in deze film zijn het te simplistisch geportretteerde imbecielen – die weer moeten laten zien wie de grootste pik heeft. Wat is dat toch altijd. Kijk eerst naar jezelf, en dan naar de ander. Maar goed, dat zou een redelijk saaie film opleveren, dus dat hebben de makers gelukkig niet gedaan. In plaats daarvan zien we een probleem dat nog steeds bestaat, waarvan ik denk dat het enigszins is uitvergroot/ overdreven.

Dat laatste hoop ik althans, al denk ik dat dit zomaar eens de waarheid kan zijn. Vrouwen moeten in ieder geval luisteren naar mannen, waar ze ook komen. Ze worden niet serieus genomen in vele delen van de wereld en in Turkije. Dat wil overigens niet zeggen dat dit overal in Turkije en de wereld zo is! Deze film laat zien hoe het kan gaan.

Vanaf de eerste tel is de film spannend. Af en toe kun je naar adem happen, maar net nadat je dat hebt gedaan, gaat het weer verder. Heden en verleden lopen door elkaar, waarbij de dromen meer duiding geven. Zou ze zijn uitgehuwelijkt? Haar relatie met haar vader is in ieder geval niet om over naar huis te schrijven. De vraag is dan ook of de film op een gegeven moment de realiteit niet uit het oog verliest en overgaat in een droom. Beter gezegd, een nachtmerrie. Een nachtmerrie die nooit over lijkt te gaan, want dat is wat het sterke einde ons wel duidelijk wil maken.

Av: The Hunt laat zien wat eerwraak betekent. Gelukkig zien we een krachtige vrouw die zich niet zo gemakkelijk laat pakken en van zich afbijt. Ze leeft in een nachtmerrie en staat voor vele vrouwen die hier mee te maken hebben. Spanning gegarandeerd!

Regie: Emre Akay
Cast: Billur Mellis Koç
| Ahmet Rifat Sungar | Yagiz Can Konyali | Adam Bay