Arábia

recensie Arábia

Het Braziliaanse Arábia is het ontroerende verhaal over de fabrieksarbeider Cristiano, die een ongeluk heeft gehad. De jonge Andre leest in zijn aantekeningenboek over het leven dat Cristiano tot nu toe heeft gehad. Wat wij van Arábia vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

De jonge Andre groeit op bij een aluminiumfabriek in een industriestad in Brazilië. Nadat fabrieksarbeider Cristiano een ongeluk heeft gehad en in het ziekenhuis is beland, sturen ze Andre naar het huis van Cristiano om wat schone kleren te halen. Als Andre daar een aantekenboek van Cristiano vindt, begint hij erin te lezen. Cristiano heeft heel wat meegemaakt, wat in beeld en woord aan de kijker duidelijk wordt gemaakt.

Arábia is bijna als een gedicht, zo mooi. Dat begint al op het begin met de prachtige muziek die ook verder in de film terugkomt. Country folk die past bij de wijze levenslessen die voorbij komen, net als de omgeving waar het zich allemaal afspeelt: Minas Gerais. Deze omgeving kenmerkt zich namelijk door haar industrie, waar uiteraard vele arbeiders wonen.

We zien Cristiano al rondreizend en werkend door het gebied trekken. Hij wil zijn criminele verleden achter zich laten en opnieuw beginnen. Gewoon werken en je ding doen. Maar waar begin je, waar ben je op je plaats en wat zoek je eigenlijk? Arábia is dan ook aan te merken als een roadmovie zonder einddoel, maar met veel hoop. Cristiano lijkt echter meer te vluchten voor zijn verleden, dan het te accepteren. Alles is op een zeer rustige en kalme manier verbeeld, zonder fratsen. De voice-over speelt hierbij een belangrijke rol. Het is namelijk die voice-over die haast poëtisch vertelt over de dingen die Cristiano meemaakt. Werk, vrienden, liefde, de dood, het komt allemaal voorbij. Alles valt te relativeren, als je er maar even bij stilstaat en erover nadenkt. Ontroeren doet de film in ieder geval.

Ook mooi, het begin van de film is het einde en het einde is het begin. In zekere zin lijken de jonge Andre en Cristiano dan ook op elkaar. Want wat is hoop zonder toekomstperspectief. Laten we hopen dat Arábia nog in de Nederlandse bioscopen gaat verschijnen, want een mooi gedicht als deze komt niet vaak voorbij.

Regisseur: Affonso Uchoa | João Dumans
Cast: Aristides de Sousa | Murilo Caliari | Renata Cabral | Gláucia Vandeveld
Speelduur: 96 minuten