Apples

recensie Apples

De dramafilm Apples gaat over Aris, die net als veel andere Grieken aan een onmiddellijk geheugenverlies lijdt. Hij doet als eenling dan ook mee aan een experiment van de overheid, om eventueel weer dingen te herinneren. Wat wij van Apples vinden, lees je in onze recensie.

Een vreemde aandoening zorgt ervoor dat er een onmiddellijk geheugenverlies optreedt bij Grieken. De ziekenhuizen liggen dan ook vol met slachtoffers met de aandoening. Met een beetje geluk halen familieleden of vrienden die mensen vervolgens op. Komt niemand je ophalen, dan kun je meedoen aan een experimenteel herstelprogramma. Aris is zo iemand. Dagelijks moet hij activiteiten uitvoeren en schrijft dit in een dagboek met een bijbehorende foto. Alleen is het misschien beter dat hij sommige dingen blijft vergeten.

Apples heeft een zeer interessant, bizar maar ook vaag scenario, waar Yorgos Lanthimos misschien ook wel over had willen beschikken. Griekse soberheid verweven met wat humor die je moet liggen. Over een geheugenverlies, waarbij de resetknop niet te vinden is. Over eenzaamheid in een wereld vol met vreemden.

Dat geheugenverlies roept overigens wel vragen op. Alsof iedereen die daar aan lijdt weer kinderen zijn die alles weer moeten leren. Maar ja, wie is en was Aris eigenlijk? Een crimineel, een bankier, een kapper, je weet het niet. En hoe weet hij überhaupt welke appels zijn smaak zijn? Zijn overbuurman in het ziekenhuis weet het in ieder geval niet. De hints die je gaandeweg de film te zien krijgt zijn een welkome aanvulling op enkele vragen. Daar moet je overigens wel de tijd voor nemen, want hoewel de film maar 91 minuten duurt, lijkt de film een eeuwigheid te duren. De melancholie druipt er ook vanaf, al moet ik zeggen dat ik dat wel lekker vond. Past bij het scenario en het toch ook goed uitgewerkte einde.

Apples had zomaar een film van Lanthimos kunnen zijn. Interessant, bizar en vaag tegelijk. Ook traag, waardoor de zit wat lang duurt, maar het einde is goed uitgewerkt. Ben je fan van melancholie, dan past deze film waarschijnlijk wel in je straatje.

Regie: Christos Nikou
Cast: Aris Servetalis | Sofia Georgovassili | Anna Kalaitzidou
Speelduur: 91 minuten