American Honey

recensie American Honey

De Britse dramafilm, coming of agefilm en roadmovie American Honey gaat over de 18-jarige star. Zij heeft er veel voor over om haar huidige leven achter zich te laten. Die kans komt er als Jake haar de mogelijkheid biedt om samen met een hele groep huis aan huistijdschriften te verkopen, door heel Amerika. Maar het lijkt meer op oplichterij en het is maar de vraag of Star dat wel wil. Wat wij van American Honey vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Star is pas 18 jaar, maar zorgt nu al voor twee kinderen, terwijl die niet eens van haar zijn. Als Jake op haar pad komt, ziet ze mogelijkheden. Hij verkoopt namelijk samen met een heel team huis aan huistijdschriften door heel Amerika. Star kan eindelijk geld verdienen. Eenmaal aangesloten blijkt die verkoop niet helemaal legaal, maar bevalt het leven dat de groep leidt haar uitstekend. Wat te doen?

Andrea Arnold is kampioen in het vinden van acteurs en actrices die dat eigenlijk helemaal niet zijn. Zo ook in American Honey. De hoofdrolspeelster bijvoorbeeld, Sasha Lane, is zo van de straat geplukt. Dat Arnold een oogje voor talent heeft is wel duidelijk, want precies hetzelfde deed ze ook al eerder bij Fish Tank. Daar werkte het en ook in American Honey werkt het. Lane speelt puur, intuïtief en lijkt niet na te denken. Eigenschappen die je als actrice nodig hebt en waar andere acteurs en actrices misschien wel jaloers op mogen zijn. Voorwaarde is wel dat er een sterke tegenspeler tegenover je staat. De eigenzinnige Shia LeBeouf voldoet daaraan, net als dat Michael Fassbender die sterke tegenhanger in Fish Tank was.

Het verhaal zelf is een soort ontdekkingstocht, of misschien wel meer een zoektocht, zonder echt een plot te hebben. Een ontdekking naar wat de toekomst brengt, maar ook een tocht om te kijken wie Star zelf nu eigenlijk is. Want wat wil ze nu eigenlijk? Alleen maar voor mensen zorgen en daarbij zichtzelf wegcijferen, of juist een zorgeloos leven leiden ten koste van anderen? Een worsteling die eigenlijk de gehele film te zien is.

Puntje van kritiek is de lengte van de film. En lange film hoeft helemaal niet erg te zijn, maar wij vonden hem op een gegeven moment een beetje inkakken. De film verslapt even, omdat je als kijker veel van hetzelfde ziet. Gelukkig is dat alleen halverwege het geval, waarna hij op het einde weer uit zijn dipje komt. De muziek speelt daarbij een belangrijke rol, want die zorgt voor veel energie bij de personages en daardoor ook bij de kijker. Veelal rapmuziek – je moet er van houden, en wij doen dat soms -, maar een enkele keer ook een gevoelig nummer. Bonnie “Prince” Billy komt bijvoorbeeld voorbij, een artiest die ons wel kan bekoren!

De eindscène vonden wij heel treffend. Star neemt een duik in een vijver. Waarom? Wij denken om al haar zonden van zich af te wassen. Want inmiddels is Star zelf ook geen heilige meer. Of toch wel? Dat is een vraag die de kijker mag beantwoorden. Vul het zelf in zouden we zeggen!

Andrea Arnold bewijst met American Honey maar weer eens in de wieg te zijn gelegd om dit soort coming of agefilms te maken. Films waarbij de protagonist op zoek gaat naar zijn of haar ware ik. Zonder een echt plot te hebben, toch een verhaal vertellen. Zo zie je er niet veel! Knap.

Regie: Andrea Arnold
Cast: Sasha Lane | Shia LaBeouf | McCaul Lombardi | Arielle Holmes
Speelduur: 158 minuten