A Hidden Life

recensie A Hidden Life

De dramafilm A Hidden Life gaat gaat over de Oostenrijkse boer Franz. Hij weigert om tijdens de Tweede Wereldoorlog voor de Nazi’s te vechten. Een executie dreigt! Wat wij van A Hidden Life vinden, lees je in onze recensie.

Franz Jägerstätter is een Oostenrijkse boer die tijdens de Tweede Wereldoorlog weigert om voor de Nazi’s te vechten. Weigeren deed je toen niet zomaar, want het risico op executie door verraad is er. Zijn geloof en zijn vrouw en kinderen houden hem desondanks toch op de been.

Bij een film van Terrence Malick (The Tree of Life, Badlands, Song to Song) weet je altijd dat die cinematografisch gezien om je vingers bij af te likken is. Dat is dus niets anders bij het op waarheid gebaseerde A Hidden Life. Je moet er wel voor gaan zitten, want met een speelduur van 174 minuten tikt deze film bijna de drie uur aan. Dat is niet aan iedereen besteed, net als de films van Malick overigens.

De film was voor ons ook echt te lang. Een zware rit was het ook, maar dat was vanwege het zware onderwerp. Daar is goed de tijd voor genomen, maar het kiezen tussen twee kwaden kon niet beter verbeeld. Kies je voor het vechten voor de Nazi’s en verloochen je je eigen idealen, of riskeer je de doodstraf en verlies je je familie. Enerzijds ben je met terugwerkende kracht een held, maar vrouw en kinderen hebben er niets aan. Je doet het goede, maar het is niet het beste. En dat alles onder begeleiding van onheilspellende muziek.

Wat de acteerprestaties betreft waren we diep onder de indruk. Zowel August Diehl als Valerie Pachner waren zeer geloofwaardig. We voelden de pijn en de karakters ontwikkelden zich goed, wat dan weer het voordeel is van zo een lange film. Alleen jammer dat deze twee Duitstalige acteurs dan weer Engels spraken. Af en toe kwam de Duitse taal voorbij, maar eigenlijk alleen als het om de ‘vijand’ ging, dus naar alle waarschijnlijkheid is dat een bewuste keuze geweest, om dat onderscheid duidelijk te maken. En dat de kerk zich destijds liet gebruiken bleek ook maar weer. Ook zij maakte een keuze tussen twee kwaden.

A Hidden Life is een prachtige en zware film die voor ons alleen wel te lang duurde. Laten we hopen dat wij in ieder geval nooit tussen twee kwaden hoeven te kiezen, want dat is onmenselijk.

Regie: Terrence Malick
Cast: August Diehl | Valerie Pachner | Maria Simon | Karin Neuhäuser