1917

recensie 1917

De drama- en oorlogsfilm 1917 gaat over twee soldaten die tijdens de Eerste Wereldoorlog een hele legerdivisie moeten redden van een door de Duitsers opgezette hinderlaag. Wat wij van 1917 vinden, lees je in onze recensie.

De twee jonge Britse soldaten Blake en Schofield krijgen tijdens de Eerste Wereldoorlog van een generaal de opdracht om een divisie met soldaten te redden. Die divisie dreigt namelijk in een hinderlaag te lopen, die de Duitsers al jaren gepland hebben. Ze hebben slechts een paar uur de tijd, maar moeten wel meerdere obstakels overwinnen om de waarschuwing over te brengen. En daarbovenop blijkt ook nog eens de broer van Blake deel uit te maken van die divisie. Zouden de mannen op tijd komen?

He bah, wat is 1917 een tegenvaller zeg, waarbij we moeten zeggen dat wij ons kunnen voorstellen dat de film in de bioscoop veel meer indruk maakt. Daar is beeld en geluid optimaal – als je de goede bioscoop uitzoekt – en dat is thuis simpelweg niet.

Wij schreven ooit dat we George MacKay een groot talent vinden. Dat vinden we nog steeds, maar in deze rol vinden we hem toch minder sterk. Te licht vonden we hem en te weinig overtuigend. Daarbij speelt mee dat we de film niet zo spannend vonden. Enerzijds vanwege de lange en toch wel trage opbouw, maar ook door de muziek. Die muziek voorspelde eigenlijk wanneer het spannend werd. Dat is niet erg, als de muziek ook past bij het soort film dat je kijkt, maar bij deze films vonden we het storend. We hadden eerder het idee dat we naar muziek luisterden die bij een zeestrijd hoorde.

De een take ogende take was fraai gemonteerd. Met de nadruk op gemonteerd, want het was natuurlijk niet een take. Trucjes waarbij je een zwart scherm ziet en stilstaande beelden verraadden dat het niet één take was. Is met een dergelijke film als 1917 natuurlijk ook haast onmogelijk, gezien alle fraaie special effects die je om de oren vliegen. Je waande je echt in de Eerste Wereldoorlog. Inleven, zover dat kan, ging dus heel gemakkelijk. De cinematografie was dan ook oogstrelend, net als de gehele setopbouw.

We kunnen ons overigens ook niet voorstellen dat er geen vergelijkingen zijn gemaakt met Saving Private Ryan. In die film moet een heel leger één iemand redden, daar waar deze film twee personen een heel leger moeten redden. Bijna hetzelfde, maar net wat anders. Als vonden we juist Saving Private Ryan veel spannender en 1917 een soort light-versie daarvan.

1917 viel voor ons erg tegen. Cinematografisch geweldig en dat het als één take oogt is ook leuk, maar voor ons zat er uiteindelijk te weinig spanning in de film. De film zal in ieder geval geen plekje krijgen in onze lijst van onze beste oorlogsfilms. Dat we de film thuis voor de buis zagen, zal overigens zeker meespelen in ons oordeel, want deze film verdient een bioscoopbezoek!

Regie: Sam Mendes
Cast: George MacKay | Dean-Charles Chapman | Colin Firth | Benedict Cumberbatch
Speelduur: 119 minuten