Waarom een filmposter een film kan maken of breken?

filmposter
Bron: http://imgur.com/gallery/jrmWj

Een goede filmposter kunnen wij wel waarderen. Dat is voor ons toch ook wel een reden om een film te bezoeken. Natuurlijk niet de belangrijkste reden, maar bij twijfel over een film, kiezen we toch vaak met het oog: voor de mooiste en aantrekkelijkste filmposter dus. Maar waarom vinden wij dat een filmposter een film kan maken of breken? We leggen het aan je uit.

Wat maakt voor ons een goede filmposter?

Is een goede poster een garantie voor een goede film? Nee, absoluut niet. Maar het doet zeker wat met je beleving. Een goede filmposter ’triggert’ je om naar een film te gaan. Een goede filmposter roept vragen op, is misschien wel een beetje mysterieus, ziet er grafisch perfect uit en laat eigenlijk al een beetje zien waar de film over gaat. Het is tenslotte onzinnig om een totaal andere sfeer in de poster te brengen dan waar de film daadwerkelijk over gaat. Een foto die aan bovenstaande eisen voldoet, kan voor ons de keuze op een film gemakkelijker maken. Vaak maken wij die keuze overigens alleen als we twijfelen. We lezen ons namelijk altijd wel even in of hebben vaak al trailers gezien. De filmposter kan dus de doorslag geven!

Hieronder enkele voorbeelden van wat in onze ogen goede filmposters zijn van films die we dit jaar hebben gezien. La Región Salvaje is mysterieus en je wilt meer weten, Life, Animated laat precies zien waar de documentaire over gaat, Jackie is krachtig, net als in het echt, Voir du Pays triggert vanwege het contrast en Moonlight is origineel vanwege de drie gezichten in één.

filmposters

Wat maakt voor ons een slechte filmposter?

Voor ons – laat dat duidelijk zijn -, zijn dat een beetje de standaard filmposters. Zo een poster waarbij de hoofdpersonages haast verstrengeld in elkaar opgaan. Zo een zoetsappige poster waarvan de romantiek vanaf druipt. Of een poster waarop alle personages afzonderlijk van elkaar op de poster zijn geplaatst. Vaak is dat het geval als sprake is van bekendere acteurs of actrices. Zo willen de makers denk ik duidelijk maken dat de film haast goed moet zijn, aangezien er bekende acteurs en actrices meedoen. Daarnaast houden wij niet van posters waar haast geen moeite voor is gedaan of waarvan achteraf blijkt dat de poster totaal niet overeenkomt met de film die je net hebt gezien.

Hieronder enkele voorbeelden van wat in onze ogen slechte filmposters zijn van films die we dit jaar hebben gezien. Magallanes ziet er goedkoop uit, The Circle laat niet de hele cirkel zien, maar wel de bekendste acteurs, The Day Will Come is zoetsappig, Bij The Sense of an Ending weet je totaal niet waar de film over gaat en ook Mountain ziet er goedkoop uit.

filmposters

Geeft de poster de doorslag?

Natuurlijk geeft een filmposter, zoals gezegd, niet de doorslag. Zo zijn er genoeg posters waarvan wij vinden dat deze er niet zo fraai uitzien, maar de film uiteindelijk toch geweldig is (The Sense of an Ending) of tegenvalt (Voir du Pays). Dus nee, het zegt niets over de film. Maar om publiek te trekken – en wij nemen aan dat de makers dat willen -, kunnen wij ons voorstellen dat de filmposter zo aantrekkelijk mogelijk moet zijn. En simpel kopiëren en plakken van andere posters, of alle sterren op één hoop gooien is voor ons in ieder geval niet genoeg.

Overigens vind je onder deze klik een verzameling met de vijftien grootste clichés op filmposters. Dat is het klikken waard, beloofd!

Laat jij je filmkeuze bij twijfel wel eens afhangen van de filmposter?

Geschreven door de mannelijke Protagonist

Share

20 gedachtes over “Waarom een filmposter een film kan maken of breken?

  1. Nooit over nagedacht, die filmposter. Me er ook nog nooit door laten leiden dus .Geweldig al die clichés op een rijtje. Vanaf nu kijk ik anders naar filmposters.

  2. De poster van The Sense of an Ending deed me denken aan die van Cloud Atlas (ook met Jim Broadbent) wat een totaal ander soort film is.

    Welke filmposters hangen er overigens bij jullie aan de muur?

Wil je reageren?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.