Hoe gaat een filmdistributeur te werk? Hans Kok van Arti Film vertelt het ons!

filmdistributie

 

Wij zien best wel wat films in het jaar. Superleuk natuurlijk! Maar die films die verschijnen niet zomaar in de bioscoop, op VOD of op DVD. Een filmdistributeur zorgt daarvoor. Wij waren dus wel benieuwd hoe een filmdistributeur precies te werk gaat. Wij vonden Hans Kok van Arti Film bereid om mee te werken aan een interview. Wat doet een filmdistributeur nu eigenlijk en hoe gaat hij te werk?

  1. Wanneer en hoe is Arti Film ontstaan?

    In 2002 heb ik samen met Piet Bijlholt, Arti Film opgericht. Wij waren samen actief als vrijwilliger in Filmhuis Hilversum en deden daar onder andere de programmering. Op een weekeindje weg in Antwerpen zag ik de film Le Roi Danse en ik vond dat zo’n mooie film dat ik, terugkomend die week erna, tijdens een programmeringbespreking die film aan de orde bracht. Deze bleek niet te zijn aangekocht en toen hebben Piet en ik besloten de titel aan te kopen en uit te brengen. Daarvoor hebben we toen Arti Film opgericht. Overigens niet gelijk met de intentie voortaan films te distribueren. Pas na het succes van Le Roi Danse ontdekten we de leuke kanten van filmdistributie en besloten we er een structurele business van te maken.

  2. Op welk genre richt Arti Film zich?

    We doen uitsluitend Arthouse films met een voorkeur voor True Stories, voor films met een historisch cultureel besef en voor films gemaakt voor de Gay doelgroep.

  3. Hoeveel mensen zijn er in dienst bij Arti Film en wie doet wat?

    We zijn met zijn tweeën. Ik doe de commerciële kant en acquisities en Piet doet de financiële kant en beoordeelt ook acquisities.

  4. Hoe komen jullie tot een keuze om een bepaalde film aan te kopen, om vervolgens weer te distribueren? Speelt je eigen mening over een film daarbij een rol, of denk je daarbij vooral aan wat het publiek er van zal vinden?

    De films die we aankopen moet ik ten eerste zelf goed vinden, want ik moet een titel met passie kunnen ‘verkopen’ aan programmeurs. Daarnaast beoordelen wij of het publiek op deze film zit te wachten. Voegt het iets toe. Dus in die volgorde.

  5. Wij zagen onlangs het indringende The Student, die vanaf 26 januari in de bioscopen draait. Waar zagen jullie deze film?

    Ik heb deze film afgelopen mei op Festival Cannes gezien. De film draaide daar in een festival programma en ik was geïnteresseerd geraakt door de synopsis.

  6. Wij kunnen ons voorstellen dat The Student bij jullie onder de aandacht is gebracht. Via welke partijen lopen dat soort contacten?

    Als de productie van een film klaar is, dan wordt in veel gevallen door de Productie Company een Sales Agent ingeschakeld om de film te verkopen aan de territoria die er zijn;dit kunnen landen zijn of taalgebieden, bijvoorbeeld Dutch speaking Benelux. Wij als filmdistributeur sluiten dan een contract af met zo’n Sales Agent. Het kan ook voorkomen dat een filmdistributeur rechtstreeks contact heeft met een Productie Company.

  7. Wat gaf voor jullie uiteindelijk de doorslag om The Student aan te kopen?

    Ik vond de film overweldigend en zo actueel inspelend op gebeurtenissen die de wereld nu bezig houdt, dat ik het een must-see vind voor iedereen. Ik vind dat wij dan ook een taak hebben dit naar Nederland en België te brengen en beschikbaar maken voor vertoning in de bioscoop en filmtheaters.

  8. De volgende stap was natuurlijk om The Student, maar ook andere films, te distribueren bij bioscopen, VOD en om op Dvd uit te brengen. Hoe benaderen jullie al die afzonderlijke partijen en hoe probeer je ze te overtuigen om bijvoorbeeld een film als The Student uit te brengen?

    Ieder kanaal heeft een eigen benadering. De filmtheaters/bioscopenmarkt bestaat uit veel zelfstandige spelers. Alle filmtheaters/filmhuizen/Arthouses (zo’n 60 in Nederland) hebben een eigen programmeur die benaderd moet worden. Maar met een partij als Pathé Cinemas is de efficiëntie dat je met 1 programmeur te maken hebt die voor 18 bioscopen boekt. Wij kennen iedereen in de markt en organiseren screenings van onze films en bellen/mailen veel over onze titels. We zien de programmeurs ook festivals en daar spreek je ook af.

    Dvd en VOD hebben weer hun eigen spelers en eigen dynamiek. Een film als The Student is door Cannes geselecteerd en dat brengt hem meteen meer onder de aandacht van programmeurs. Daarnaast ontving de film een aantal Awards (prijzen van publiek, festival jury’s) en dat maakt het verkoopverhaal altijd sterker. Daarnaast is The Student vernieuwend met een eigen filmische stijl, en dat overtuigt ook.

  9. In welke bioscopen kunnen we The Student vanaf 26 januari zien?

    De film gaat onder andere draaien en Amsterdam (Eye, Rialto), Filmhuis Den Haag, Filmtheater ’t Hoogt in Utrecht, Lux in Nijmegen, Filmtheater Hilversum, Lumière Maastricht, Fraterhuis Zwolle, Plaza Futura in Eindhoven, Filmhuis Bussum en Slieker Film in Leeuwarden.

  10. En de laatste vraag: Waar zien jullie Arti Film over 10 jaar?

    Geen idee. Zo’n lange horizon heb ik nog nooit gehad met werk. Het loopt toch altijd anders.

Share

7 reacties op “Hoe gaat een filmdistributeur te werk? Hans Kok van Arti Film vertelt het ons!

  1. Interessant interview om te lezen, iets wat ik ook altijd wel wilde weten hoe het in z’n werk gaat. Heb vorig jaar nog mailtjes gestuurd naar diverse distributeurs omdat It’s Already Tomorrow in Hong Kong geen distributeur hier had, maar heb toen eigenlijk geen reacties ontvangen.

      • Helaas gaat het mij niet lukken deze maand, moet ook zeggen dat er heel weinig mensen meedoen deze keer….kan me wel iets bij voorstellen als je van tevoren leest dat het vijf maanden duurt…

  2. Pingback: De 5 beperkingen blogathon: beperking 3 | Recensie en interview The Student | De Protagonisten

Wil je reageren?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.