Filmposters #1

Over smaak valt niet te twisten dus dat doen we dan ook niet. Discussies over mooi en lelijk zijn eindeloos dat weet ik als grafisch vormgeverals geen ander. Deze post gaat over filmposters en ik vermoed dat ik daar wel meer dan een enkele post aan kan wijden.

Op internet zijn genoeg alternatieve posters te vinden die fans hebben gecreëerd.  Dat kan zijn omdat men de bestaande poster niet mooi of interessant genoeg vindt. Het kan ook  zijn dat de betreffende poster niet (genoeg) de sfeer van de film weergeeft. Kortom er kunnen tientallen redenen zijn om een alternatieve poster te maken.

Censuur

Filmmaatschappijen doen daar zelf ook aan mee, want de posters kunnen verschillen van land tot land. Ook daar zijn weer verschillende redenen voor te bedenken. Een acteur kan in land A meer tot de verbeelding spreken dan in land B. Of het onderwerp van een film ligt in een bepaald land gevoeliger waardoor de poster “gecensureerd” is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Shame. De film van regisseur Steve McQueen over een succesvolle dertiger met een seksverslaving. Het onderwerp seks ligt in Amerika gevoelig dus daar geen filmposter met een man in een bed, maar alleen een leeg bed.

shame

 Discriminatie

In een enkel geval worden posters, zonder goedkeuring van de filmmaatschappij, aangepast door de distributeur.  Dat was het geval bij de filmposter van 12 Years a Slave (ook van regisseur Steve McQueen). De Italiaanse filmdistributeur had  twee varianten van de originele filmposter gemaakt. Eén met Brad Pitt en de ander met Michael Fassbender. Beide blank en beide geen hoofdrolspeler. Discriminatie? Het had er veel van weg. In ieder geval was het zeer misleidend en gezien het onderwerp van de film (slavernij) was deze actie helemaal belachelijk. Dit veroorzaakte dan ook een rel en de distributeur heeft zijn excuses moeten aanbieden  en de posters terug moeten trekken.

12 years a slave

Waarom een andere filmposter?

Een poster waarvan ik niet begrijp waarom men een andere versie heeft gemaakt is van The Drop.

the dropDe linker versie met het beeld van de brug/pistool is interessant (ook grafisch gezien). Het is een filmposter die prikkelt. Je weet niet waar de film over gaat, maar je krijgt wel de boodschap mee dat het waarschijnlijk een spannende film is. De middelste poster is een andere variant van de filmposter. Dit vind ik een 13-in-een-dozijn poster. De foto’s van de acteurs vind ik geen toegevoegde waarde hebben en je hebt eigenlijk geen idee waar de film over gaat. Waarom men deze heeft gemaakt is mij een raadsel. Helemaal rechts is de dvd/blue-ray uitvoering. Waarom niet de filmposter gebruiken als dvd cover?

Heb jij ook voorbeelden van filmposters waar je de keuze van de filmmaatschappij niet van begrijpt?

geschreven door de vrouwelijke protagonist

Share

5 reacties op “Filmposters #1

  1. Ja, ik ben het helemaal met je eens. Het is af en toe een raadsel. Maar ik weet ook hoe dat komt…

    Bij majors (De WB’s, Fox’ en Universals van deze wereld) is de keuze om posters/covers lokaal in te zetten zeer beperkt. Bij een van de genoemden is het zelfs zo dat het HQ in de VS een selectie van 2 of 3 posters/covers beschikbaar stelt en dat er slechts een gekozen mag worden om die te gebruiken voor de lokale promoties, DVD/BRD releases etc. Voor altijd! Dus het is niet altijd de schuld van de filmmaatschappij. Desalniettemin snap ik soms de keuzes die gemaakt worden ook niet helemaal 🙂

    • Ahh, bedankt voor dit inzicht. Bij sommige keuzes vraag ik mij wel eens af of men de film wel gezien heeft (of in ieder geval de synopsis heeft gelezen). Misschien gooien ze kop of munt.

    • Als Fassbender fan snap ik de keuze om zijn hoofd te gebruiken op een poster wel :). Maar dit is inderdaad een vreemde poster. Net alsof hij nog niet klaar is en ze hem per ongeluk hebben gepubliceerd.

  2. Pingback: Be Cool, Sodapop: juli 2015 | BE COOL, SODAPOP

Wil je reageren?