De drie rode draden van ons IFFR: zorgen, seks en roken!

IFFR

Wij hebben inmiddels tien films gezien op het International Film Festival Rotterdam (IFFR) en we zijn tot de conclusie gekomen dat er voor ons drie rode draden zijn te ontdekken in de films die wij zagen. Wij zetten die rode draden, waarvan waarschijnlijk één onbedoelde, voor je op een rijtje!

Lief zijn voor elkaar!

Hoe zorgzaam kan een mens zijn? Heel zorgzaam blijkbaar, want in veel films die we zagen was voor elkaar zorgen een belangrijk onderwerp. In The Road to Mandalay zagen we twee ‘vluchtende’ mensen waarbij vooral Guo heel zorgzaam is richting Lianqing. In Ember zien we vervolgens dat Emine hulp krijgt voor de hartoperatie van haar kind. Filthy is geen uitzondering, want in deze film krijgt Lena alle hulp na haar zelfmoordpoging, ondanks dat ze dit misschien liever niet heeft.

Ook Otra Madre heeft te maken met voor elkaar zorgen. Want wat moet je als je als je bent gescheiden, je een kind moet opvoeden en je ook geen topbaan hebt? Juist dan is het toch heel fijn als je familie hebt die je helpt. En hoewel Beduino ietwat vaag was en meer over een rollenspel ging, zijn hier ook raakvlakken met het ‘zorgen voor elkaar’ te vinden. Want laten we eerlijk zijn, het accepteren dat de andere een fetisj heeft en hier ook nog eens aan mee willen werken, getuigt wel van erg veel liefde.

Komen we nu aan bij een film waar het zorgen voor elkaar wel erg op het randje is: Demonios tus Ojos. Want seks hebben met je veel jongere en nog niet volwassen halfzusje Aurora getuigt niet echt van ‘zorgen voor’. Dat mensen zich om Aurora bekommeren dan weer wel. En dat is ook wat er gebeurt in het Belgische Home. Een oom en tante vangen hun neefje op die net uit de jeugdgevangenis is. Puur en alleen omdat hij niet thuis kan gaan wonen. Dat ligt te gevoelig.

Vervolgens gingen we van België helemaal naar Brazilië. In Arábia zien we de ronddolende Cristiano op zoek zijn naar, ja naar wat eigenlijk. Vastigheid en zijn criminele verleden achter zich latend. Cristiano is zeer behulpzaam, net als vele anderen dat ook voor hem zijn. Poëtisch mooi in beeld gebracht. Zo ook in Light Thereafter. Hoewel ze er thuis niet echt zijn voor Pavel. Daarnaast ziet zijn grootste voorbeeld Arnaud het ook niet in hem zitten. In zijn reis naar Arnaud toe zijn er gelukkig wel genoeg mensen die wel om hem geven en voor hem willen zorgen.

Als laatste van de tien films zagen we Columbus. Hierin zien we Casey, een 19-jarig meisje met veel ambities in de architectuurwereld. Inmiddels al een jaartje afgestudeerd, maar nog steeds thuiswonend bij haar moeder, omdat ze aan het afkicken is. Als dat geen liefde is!

Na het zien van al deze films komen wij tot de conclusie dat de wereld misschien wel niet zo verrot is als hij ons op sommige momenten doet voorkomen. Er zit toch nog best wel wat goeds in de mens, als we kijken naar de films die op het IFFR draaiden.

Seks doet het goed!

Stop iets met seks in de film en het verkoopt. Een beetje plat gezegd natuurlijk, maar vaak werkt het wel zo. Enerzijds is het realistisch om seks in de film te gebruiken, maar anderzijds kan het ook choquerend zijn. In sommige gevallen net iets te choquerend.

Zo zat er ook genoeg seks in de meeste films die wij zagen. We zagen fetisjen (Beduino), seks met de baas van je man (Ember), een verkrachting (Filthy), een platonische relatie (The Road to Mandalay en Columbus) en twee keer incest (Home en Demonios tus Ojos). Daarnaast ook gewoon liefdevolle seks in Arábia  en Light Thereafter, sex met de vrouw van de man die addoreert (nog een keer Light Thereafter), een bezoekje aan de hoeren (ja hoor, nog een keer Light Thereafter) en zagen we een hoopvolle twinkeling in de ogen van Mabel toen ze een met een man aan het flikflooien was in de kroeg (Otra Madre).

Conclusie, dat is seks in elke film die wij zagen. Iedere keer met een boodschap en belangrijk voor het verhaal. Daarmee is sprake van een meerwaarde wat het verhaal sterker maakt. Soms herkenbaar, maar gelukkig vaker ook niet. Is het typerend voor het IFFR? Wij denken van niet, want laten we eerlijk zijn, in alle films die we in het jaar zien zit toch wel zeker 90% seks. In welke vorm dan ook.

Roken is slecht voor je!

Wat wel verontrustend is, en wat enigszins mierenneukerij is van onze kant, is het roken in films! Na drie films te hebben gezien viel ons op dat de belangrijkste personages allemaal wel eens een sigaret opstaken. Daar zijn we daarna dus aandachtig op gaan letten. En geloof ons, in al de films die we op het IFFR zagen, werd gerookt. Op zijn minst opvallend te noemen, maar misschien ook wel verontrustend. Waarom het roken zo promoten? Moet het personage perse iets in zijn of haar hand hebben, moeten de personages gezien hun vaak zwaardere leven ‘ontstressen’, of is het gewoon puur toeval? Wij weten het niet!

Share

5 gedachtes over “De drie rode draden van ons IFFR: zorgen, seks en roken!

  1. Jullie hebben het maar druk gehad! Een flinke hoeveelheid films en een al even indrukwekkende hoeveelheid recensies. Nu even een weekje ‘afkicken’?:)

  2. Indrukwekkend hoor, 10 films tijdens het festival. M’n mailbox ging wel heel snel vol met jullie posts 😉 Leuk om zo’n samenvatting te lezen.

Wil je reageren?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.