Cursus filmanalyse dag zes: art-direction

back-to-the-future art directionDat was het dan, de cursus filmanalyse is voorbij. Na montage, geluid, cameravoering, acteren en licht stond art-direction op het programma. Een mooi onderwerp voor deze afsluitende cursusdag.

Kleding, grime, de set en licht

We vergeten het vaak, maar een goede film is niet alleen goed vanwege de acteurs, maar ook vanwege de weloverwogen keuze voor kleding, grime, de set, licht en vele andere artistieke aspecten. Eigenlijk alles wat zichtbaar is in een film is art-direction.

Het is niet voor niets dat bij de award uitreikingen, art-direction in verschillende categorieën  is opgesplitst. Zonder kleding, grime, de set en licht vinden we een film toch snel al ‘kaal’. Of is dat toch niet zo?

Weinig art-direction

Een film waarin art-direction bijvoorbeeld geen grote rol speelt, is Dogville. In deze film van Lars von Trier (die gekke Deen) speelt de gehele film zich af in een soort sporthal. Op de grond zijn lijnen getekend en is met teksten aangegeven wat er zich bevindt. Von Trier wilde op deze manier duidelijk maken dat je je niet teveel moet laten afleiden door de ‘artistieke aspecten’. Je bent als kijker dan ook echt gefocust op de acteerprestaties en het verhaal. De art-direction doet er dan niet zoveel toe. Of is het stiekem dan toch art-direction, omdat er over na is gedacht?

De toekomst

Een mooi voorbeeld van een film waarin heel goed is nagedacht over de art-direction is Back to the future II.  Het verhaal speelt zich af in 1985, maar ook in 2015. Het is erg mooi om te zien hoe de art-directors destijds hebben nagedacht over de toekomst. Zo zijn onder andere vliegende auto’s en vliegende skateboards (zonder wieltjes uiteraard) te zien. Het grappige is dat ook een jaren ‘80 bar en een vintagewinkel in het jaar 2015 zijn verwerkt. Toen de film in 1989 uitkwam, kwam dit misschien raar over. De bioscoopbezoekers leefden immers zelf nog in de jaren ’80.

Nu we bijna in het jaar 2015 zijn aanbeland, is de gedachtegang van de art-director van destijds helemaal niet zo raar. Vintagewinkels zijn vandaag de dag hip en 80’s en 90’s feestjes vliegen je om de oren. Alleen de vliegende auto’s en skateboards zijn er nog niet, maar dat gaat vast geen 30 jaar meer duren.

Ook vele andere films passeerden de revue waarin art-direction een grote rol speelt. Het is leuk om er op gewezen te worden dat daar heel goed over wordt nagedacht met behulp van de vele filmfragmenten.

Cursus

Zoals gezegd is de cursus nu voorbij. Dat betekent dat wij alles wat wij geleerd hebben van Rudi nu in de praktijk kunnen brengen. Gaan we dat ook doen?
Voor ons is film kijken echt een beleving. Het gevoel wat een film ons geeft. Het analyseren is iets wat je achteraf doet. Wijntje erbij en dan de film ‘even’ doornemen. Vaak gaat het dan eerst over het gevoel, maar het komt ook voor dat je het hebt over hoe dingen in beeld zijn gebracht. Na het volgen van deze cursus heb je wel meer om over na te denken (en te praten). Wij kunnen ons voorstellen dat je een film nogmaals gaat kijken en dan wel bewust op bepaalde dingen gaat letten die je anders niet waren opgevallen.

Rudi bedankt!

Al met al waren de zes lessen zeer interessant. Deze cursus kunnen wij iedereen aanraden. Wij zijn benieuwd of LantarenVenster vaker van dit soort cursussen gaat organiseren. Wij zijn dan in ieder geval weer present!

Share

Één reactie op “Cursus filmanalyse dag zes: art-direction

Wil je reageren?