Boekrecensie: Hoe Vang Je De Grote Vis? (David Lynch)

boekrecensie Hoe Vang Je De Grote Vis?

Filmregisseur Davis Lynch is aan het schrijven geslagen en is met het boek Hoe Vang Je De Grote Vis? op de proppen gekomen. Hij legt hierin uit wat het geheim is van zijn creativiteit. Wat wij van Hoe Vang Je De Grote Vis? vinden, lees je in onze recensie.

Creativiteit is vaak een gave. Een gave die niet iedereen bezit. David Lynch is zeker een creatieve bij, want hoewel de meeste mensen hem kennen als regisseur, is hij in de eerste plaats een kunstenaar. En schrijven doet hij dus ook al. In zijn boek legt hij uit hoe hij optimaal gebruik maakt van zijn creativiteit. En dat komt met name door te mediteren.

Een eerste boekrecensie voor ons. En niet zomaar van iemand. Nee, een recensie van Hoe Vang Je De Grote Vis?, geschreven door David Lynch. Lynch is met name bekend van de serie Twin Peaks en films als Eraserhead, Mulholland Drive, Blue velvet en vele andere films. Allemaal bijzondere films waar je van moet houden. Wij doen dat, wat het ook interessant maakte om zijn boek te lezen.

Hoe boek zelf is minder interessant. Want hoewel de titel op het boek doet vermoeden dat we alles te weten komen over waar zijn creativiteit vandaan komt, komen we dat bijna niet te weten. Mediteren is de oplossing volgens Lynch. Wij geloven hem uiteraard en weten persoonlijk ook dat mediteren/mindfulness bijdraagt aan je innerlijke rust. Dat vonden wij alleen niet genoeg. Het zal toch ook wel door andere factoren komen? Op dat gebied hadden we meer verwacht. Misschien wel meer creativiteit ook.

De hoofdstukken volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Niet iedere hoofdstuk heeft een verband met het vorige, wat het geheel wat onsamenhangend maakt. De schrijfstijl is wel prettig. Gemakkelijk en begrijpelijk waardoor je het boek razendsnel kunt uitlezen. En uiteraard is het ook leuk om meer te weten te komen over deze bijzondere man. Je leert echt wel nieuwe dingen over hem.

Hoe Vang Je De Grote Vis? is een boek dat, vooral gezien de veelbelovende titel, meer creativiteit had kunnen hebben. Dat mediteren bijdraagt aan creativiteit geloven we, maar dat kan niet het enige zijn. Want hoe je nu echt de grote vis vangt weten wij eigenlijk nog steeds niet.

Schrijver: David Lynch
Uitgeverij: Ten Have
Aantal bladzijden: 176