Lijstjestijd: Onze filmposters van 2018!

filmposters van 2018Het is december en dan worden we weer overspoeld door lijstjes. Top 2000, beste films, boodschappenlijstjes en natuurlijk mag dan het lijstje met filmposters van 2018 niet ontbreken. Qua filmposters was het een schraal jaar. Weinig echte wow momenten gehad betreffende filmposters, maar wij laten ons niet uit het veld slaan. De door ons gekozen filmposters hebben onze aandacht getrokken, dat kan dus zowel in positieve als negatieve zin zijn. Nieuwsgierig?

Zoek de verschillen

De filmposter van Beautiful Boy telt voor twee. Dit kan worden gezien als valsspelen, maar er zijn echt twee posters in omloop. De verschillen zijn subtiel, want in eerste instantie lijken ze hetzelfde. Het zit hem in de omhelsing. Een vader die zijn zoon omhelst; op de ene poster kijk je naar de zoon en de andere poster naar de vader. Mooi gedaan omdat het goed weergeeft waar de film over gaat: de liefde tussen vader en zoon. Als vader erachter komt dat zijn zoon een drugsverslaving heeft, wil hij er 100% voor zijn zoon zijn. Maar wil zijn zoon dat ook?

Grafische aantrekkelijk volgens de vrouwelijke Protagonist

Twee posters die grafisch aantrekkelijk zijn in de ogen van de vrouwelijke Protagonist, zijn Foxtrot en The Marriage.

Laten we beginnen met Foxtrot. De poster intrigeert vanwege het nadrukkelijk aanwezig zwarte kruis over de ogen van, wat later blijkt, het vader personage uit de film. Is het kruis daar omdat we iets niet willen zien of juist iets niet kunnen zien? Of is het symbolischer? De ouders geven namelijk aan atheïsten te zijn en mensen die niet in Jezus geloven zien ook de glorie en de majesteit van Christus niet. Ze zien de betekenis van Zijn werk niet. Ook zien Ze het licht niet dat van Hem afstraalt. Ze zijn geestelijk blind, verblind, blind gemaakt, en dat wil de satan het liefst zo houden.

De andere poster is van The Marriage. Een LGBTQ film over Bekim en Anita. Ze gaan trouwen, maar de plotselinge verschijning van Nol, de geheime ex-vriend van Bekim, wordt het spannend of dat nog door gaat. Op de poster zie je twee silhouetten en mooie rode typografie met het woord marriage. Als je goed kijkt, zie je dat de silhouetten mannen zijn en het dus om een homoseksuele relatie gaat. Mooi gedaan en subtiel. Zijn het silhouetten omdat de relatie in het geheim is en zich dus in de schaduw afspeelt? Een mooi voorbeeld van simpel maar doeltreffend.

Grafische aantrekkelijk volgens de mannelijke Protagonist

De mannelijke Protagonist heeft ook zijn keuze gemaakt: Gräns en Under the silver Lake. In dit geval ook twee posters, zonder dat we dit met elkaar overlegd hebben.

De eerste filmposter is dus die van Gräns. Een bijzondere film met misschien wel de minst opwindende seksscène allertijden. De poster is ieder geval mysterieus, net als de film zelf. Je ziet een vrouw, maar je ziet dat er ook iets niet klopt. Daarnaast zie je meerdere dieren. Wat zouden die met haar te maken hebben? Al die elementen, samen met de prachtige felle en donkere kleuren, maken deze poster aantrekkelijk. Zo aantrekkelijk genoeg in ieder geval om de film te willen zien. En met succes, want wat een goede film!

De tweede filmposter is dus Under the Silver Lake. Wat deze poster zo goed maakt, zijn de verborgen boodschappen. Daar schreven wij al over in onze recensie, met een link naar een artikel van het filmtijdschrift Filmmagie uit België. Nu kunnen wij dat allemaal gaan herhalen, maar lees het (korte) artikel maar eens. doet dat wel pas na het kijken van de film, anders weet je al hoe die af gaat lopen.

Inspiratieloos

Even een noot van kritiek. De filmposter van Love, Simon. Als Hollywood het dan eindelijk aandurft om een LGBTQ film voor tieners uit te brengen, dan hebben ze er werkelijk alles aangedaan om het onderwerp niet duidelijk te etaleren. Wij snappen die keuze wel, er moeten immers centjes verdiend worden en overduidelijk hinten naar het onderwerp levert lagere bezoekersaantallen op. Maar zonder het onderwerp in de spotlight te zetten, was er met een beetje meer creativiteit een leukere en betere poster van te maken. In plaats daarvan deze inspiratieloze etalering van de personages.

Zon, zee en strand of toch niet?

Een film met de titel The Florida Project doet je direct denken aan zon, zee en strand. De poster is in ieder geval kleurrijk en zonnig, iets wat je ook wel associeert met Florida. Maar niets is wat het lijkt, ook in Florida niet. Kijk nog maar eens goed, je ziet een klein meisje en een jonge meid vol met tatoeages  en een winkelwagentje met plastic tassen. Zusjes?Tienermoeder? Dakloos? In ieder geval zie je wel dat dit mensen zijn die aan de zelfkant van de maatschappij functioneren. En daar gaat deze film ook over. In dit geval zijn het moeder en dochter. De zesjarige Moonee lijkt een onbezonnen zomervakantie te vieren met haar vriendjes, terwijl haar 22-jarige moeder de harde realiteit onder ogen moet zien in een aftands motel in de buurt van Disney World in het zonovergoten Florida. De onderste laag van de maatschappij bevindt zich vaker in dergelijke motels, in de buurt van toeristische attracties. Daar is het werk te vinden. En heb je geen werk dan zoek je wel op een andere manier je geld.

Commercie versus de harde realiteit. Wat een schrijnend contrast in een land dat zich ziet als een ‘Land Of Oppurtunity.’ Dat schrijnende contrast zie je dus ook in de filmposter terug.

Rare uitsnede?

We zeiden het al in het begin, het was een schraal filmposter jaar. De laatste poster is er ook eentje waar je gewoon nog eens goed naar moet kijken. Het gaat om de filmposter van Girl. Je ziet het halve gezicht van een meisje. ‘Wat een rare uitsnede’ zou je kunnen denken. Je ziet ook een meisje, wat logisch is toch, met een titel Girl? Ja en nee.

Girl gaat over gaat over de 15 jarige Lara, een transgender. Zij wil ballerina worden, maar omdat ze lichamelijk nog geen meisje is, is dat lastig. Zij is volop bezig met haar transitie, maar het gaat in haar (puber) ogen niet snel genoeg.

Terug naar de poster. Het is een mooie symboliek door Lara zo op de poster te plaatsen, dat je maar de helft van haar gezicht ziet. Ze is immers nog maar voor de helft een meisje. Alles wat je in eerste instantie ziet is een meisje. Alles wat je niet ziet, het lichamelijke, moet de transitie nog ondergaan. Dat is de andere helft.

Tot zover onze filmposters van 2018. Heb jij een filmposter uit 2018 die je heel mooi of lelijk vindt? Laat het ons weten en vertel er natuurlijk wel bij waarom je dat vindt.

Share

Wil je reageren?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.