Cursus filmanalyse dag drie: cameravoering

cameraSfeer

Op deze derde cursusavond staat cameravoering centraal. Je kijkt een film en bent je meestal niet bewust dat er echt over nagedacht is wat het standpunt van de camera is. Hoe de verschillende technieken worden gebruikt om een sfeer op te roepen.

Sfeer oproepen? Dat komt toch door de muziek en de belichting? Tja, dat dachten wij ook altijd, maar na deze avond zijn we ons bewust geworden van het feit dat cameravoering daar ook een deel van uitmaakt.

Een spannende sfeer kan worden opgeroepen door niet meteen het totaaloverzicht van een scène prijs te geven. Omdat je geen totaaloverzicht hebt weet je bijvoorbeeld niet waar het personage zich bevindt of dat er nog andere personages in zijn omgeving zijn.

Voorgeprogrammeerd

Ook gebruik van slow– of fastmotion bepalen de sfeer. Fastmotion beelden associeer je al heel snel met grappig. Dit is ook een beetje ‘voorgeprogrammeerd’ in ons systeem. Bij het zien van fastmotion beelden leggen we namelijk automatisch de associatie met de stomme film van vroeger (de Dikke en de Dunne en Charlie Chaplin).

Terminologie

Deze avond hebben we ook weer veel nieuwe filmtermen geleerd – en wat ze inhouden. Om maar eens wat te noemen: Tracking shot, long take, Dutch angle, deep focus en Vertigo shot. Leuk en zeker leerzaam.Als je nieuwsgierig bent waar die allemaal voor staan raden we je aan ook een cursus bij Rudi te gaan volgen.

Kubrick avond

Het leuke aan de cursus is dat alles wordt uitgelegd aan de hand van filmfragmenten. Sommige fragmenten leiden er toe dat je de hele film (weer) wilt gaan zien.

Tijdens de cursus kwam de fastmotion scene uit A Clockwork Orange – van Stanley Kubrick – voorbij. Bij de vrouwelijke protagonist ontstond gelijk de behoefte om die maar weer eens in de dvd speler te stoppen.

Hetzelfde geldt voor Barry Lyndon. Tijdens de cursus zagen we een stukje uit een documentaire over Stanley Kubrick waarin de mans fascinatie om kaarslicht goed te filmen aan bod kwam. Blijkbaar is dat één van de moeilijkste dingen om te filmen. Het ‘expiriment’ ging zo ver dat alle avondscènes van dit kostuumdrama met alleen maar kaarslicht werden gefilmd.

Aangezien de vrouwelijke protagonist een zwak heeft voor kostuumdrama’s en Barry Lyndon nog nooit heeft gezien, kan zij zich gaan verheugen op een echte Kubrick avond. De mannelijke protagonist haakt dan af want kostuumdrama’s zijn voor hem echt een kwelling.

Kortom, wederom een interessante avond en op naar volgende week. Dan staat acteren op het programma.

Share

2 gedachtes over “Cursus filmanalyse dag drie: cameravoering

Wil je reageren?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.